För dödsstraff och en fri debatt

Inlägg #1: Postat: 2003-03-04 12:59:00
Stor-Johan
Det är min fasta övertygelse att dödsstraff kan vara moraliskt riktigt men juridiskt omöjligt. Så länge rättsystemet ej kan garantera att oskyldiga inte döms och avrättas så är dödstaff omöjligt. Lika fast är jag i min tro på det fria ordet och den öppna debatten. Även om man snackar skit ;-
Inlägg #2: Postat: 2003-03-04 13:31:00
Tilda
Håller med föregående talare!
Inlägg #3: Postat: 2003-03-04 16:11:00
Kalle
Men man kan slänga folk i fängelse även om de är oskyldiga?
Inlägg #4: Postat: 2003-03-04 17:13:00
Michael Ståhlberg
Kalle: Jo, men då kan man eller borde kunna bli ådömt ett megafett
skadestånd.

Så länge inte Jesus kommit tillbaka
och kan återuppväcka döda dygnet
runt, så får vi följa säkerhetsprincipen. Eller?

Förresten, kunde han det så, kunde
han återuppväcka alla mördade oxå.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-04 22:41:00
KrillE
Så länge mänskligheten fortsätter fungera som den gör d.v.s. ej perfekt så kommer alltid oskyldiga att dömas, det gäller bara att bestämma var man vill sätta gränsen. Är det acceptabelt att förlora 25år av sitt liv när man är oskyldig? Svar: Nej, men det finns inte så jäkla mycket att göra åt det när rättssystemet inte är perfekt och som tidigare nämnt inte heller mänskligheten.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-04 22:43:00
KrillE
Och för att ytterligare spä på med lite "soft-core elakhet" så är jag även för dödsstraff. Vissa människor utgör ett hot mot andra och uppvisar inga tendenser på att kunna bättra sig. Sådana individer bör, enligt mej, avrättas så att resterande befolkningen kan leva i fred. Tyvärr så fungerar det inte så och därför sitter jag tålmodigt och väntar på apokalypsen så att jorden äntligen kan bli ren från den ohyra vi svälva kallar "mänsklighet". Jag vet, jag är cynisk. Hata mej.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-05 11:07:00
Michael Ståhlberg
Korrekt påstående: vissa människor
utgör ett hot mot andra etc. Men,
bäste KrillE, man kan avskilja dem
permanent från samhället, utan att
döda dem. På så sätt kan man förhindra att någon enda människa
p g a t ex en myndigshetskonspiration
mördas genom dödsstraff.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-05 23:12:00
Mårten Millgårdh
Terrorister utgör ett konkret exempel på personer som ej kan avskiljas från samhället utan att avrättas. Om USA av en händelse skulle ha Usama i fängelse, vad tror du att hans terroristkompisar hittar på? Antagligen tar de några hundra amerikaner som gissalan för att få honom fri - en fara för samhället!
Laddar...