Inlägg #1: Postat: 2003-03-03 18:33:00
|
SHQ |
I ditt fall så bär du på ilska du skriver det själv och sådant kommer från rädsla och oftast ett trauma från barndomen. Det är normalt att kroppen lagrar sådant.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-03 18:56:00
|
Ramona Danlen |
Sant. Men var kan man avlagra?
Jag har redan gått i terapi och fick en fantastisk hjälp. Så ilska känner jag faktiskt inte ofta längre. Men utan att känna ilska ibland vore märkligt i denna vår värld så som den ser ut.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-03 19:30:00
|
Vivi |
Hej, jag har också samma diagnos, fibromyalgi. Du vet väl att det är A-kvinnor, som är överambitiösa, som drabbas. I mitt fall beror sjukdomen både på min strävan att vara duktig, samt mina personliga trauman, tror läkarna. Naturligtvis finns det en hel del ilska i botten. Smärtor i kroppen är blockeringar av olika känslor, som det tar tid att bli av med. Må så gott, Ramona!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-03 21:42:00
|
SHQ |
"Men utan att känna ilska ibland vore märkligt i denna vår värld så som den ser ut. " Inom New age världen så finns det ett helt lager av kvacksalvare. Du behöver ha en terapi som jobbar med regression som får dig att genomleva ditt trauma en gång till för att frigöra den undertryckta känslan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-03 21:44:00
|
SHQ |
Ilska är absolut ingenting som du behöver. Du känner till det eftersom du känt här och har mått så här förmodligen hela livet. Vrede behöver man ett par tillfällen i livet. Vreden är en urkraft som riktar sig mot det där däcket som inte vill på bilen. Ilska riktar sig mot personer och är personligt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-03 21:46:00
|
SHQ |
Oftast är det en själv man är irriterad på och ilska leder till hat. Hat gör en torr och tom. Fibromyalgi är en "trebokstavssjukdom" som man har hittat på för att läkarvetenskapen som är tämligen konservativ inte kan förklara kroppsliga minnen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-04 00:43:00
|
Christer H |
Det kan nog ligga en hel del i det SHQ skriver. Men det finns även en helt annan förklaringsmodell. Den bygger på att de "autoimmuna sjukdomarna" dit reumatism och fibromyalgi hör, är orsakade av Fysiska miljöfaktorer. Som tex olika gifter/"onaturlig" föda/ minskad amning osv. ev. i kombination med genetiskt arv. Sanningen är nog att ingen "vet". Som vanligt är det nog en kombination. Alla hypoteser bör prövas, individuellt och samhälleligt. Mvh CH
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-04 11:38:00
|
Ramona Danlen |
Alla inlägg har en sanning i denna kommentaromgång. Men att frånsäga mig ilskan skulle för min del vara onaturligt eftersom den är en del av människans känslor likaväl som lycka. Utan att kunna känna kärlek t.ex är sorgkänslor otänkbart.
|
|