|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-03 12:43:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Tror du att Saddam skulle lyssna eller respektera FN eller någon annan om det inte vore för att han kände han var pressad? Lägg av. Det sker "diplomatiska" överläggningar och smilande från Irak för att det andra alternativet skulle vara värre för honom. Lura dig inte att tro ngt annat. Du låter det irakiska folket lida i ytterligare ngt decennium med ditt gulliga "demokrati kommer innifrån" och "låt irakierna lösa detta själva"
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-03 12:43:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Det vore som om jag skulle bussa min pitbull på din låt säga, mini pudel och sen säga" Såja, de kan gott snacka med varandra, låt dem lösa detta själva så blir det bättre" Vad gäller Amerikansk övergångsregering ser jag det som ngt bra. Att gå in, panga och sen lämna över rakt av är oansvarigt. Självklart skall byggas upp exakt samma som görs i Afghanistan med loya jirga och det har inte skrivits annat vad jag sett.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-03 14:26:00
|
|
Erik Lindgren |
Afghanistan, ja. Ett ingripande som nu i efterhand kanske inte var helt jättelyckat. Jag trodde att det var ok i Affe först, innan jag läste Svenska Afghanistankommiténs broschyr om läget där. Har även läst delar av en rapport om uranets inverkan på landet och dess befolkning. Att kalla det lyckat är väl som att hurra och klappa i händerna åt Nagasaki och Hiroshima, för att de var goda gärningar och hade bästa tänkbara utgång för alla. Få saker har förändrats för fotfolket i Afghanistan.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-03 14:36:00
|
|
Erik Lindgren |
Och att Irak nu ska få samma julklapp känns lite halvt. Jag menar, inte bara det att en jävla massa människor kommer dö, utan hur kommer folket reagera på den statsledare som frälste dem med det utarmade uranet? Personligen tror jag att USA är på väg att gräva sin egen grav.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-03 14:44:00
|
|
Robert |
Fredrik: Jo, jag är rätt gullig ;- Men jag menade definitivt inte att vi bara ska lämna Irak åt sitt öde, hjälp dem så mycket det går, bara inte genom att ha ihjäl dem. Jag tror inte riktigt på det där att möta våld med übervåld.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-03 14:45:00
|
|
Robert |
Erik: Kan bara hålla med...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-03 15:50:00
|
|
Bertram |
Hrrrmmm... ni kanske skall ge Afghanistan liiiiiiite mer tid...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-03 16:13:00
|
|
Erik Lindgren |
Ja, just det. Hur var det med urans halveringstid nu igen? 704 miljoner år? Jo, mer tid behövs, det ser vi ju på en gång, fan vad dum jag är.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-03 17:47:00
|
|
Jon |
Fredrik: undrar vem som är naiv? Att ta bort en diktator med hjälp av krig är som att ta bort en hjärntumör med hjälp av ett basebollträ. Dessutom brukar segraren skriva historien.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-04 01:12:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Jon, Att fråga sig varför inte fotfolket i Afghanistan har färgteve redan är rätt korkat. JAg har inte sagt att allt är topsyturvy men jag vågar säga att om ett par år kommer de att vara en jävla steg från var de hade varit om inte regimen försvunnit, får då hade de ju varit på exakt samma plats om 4 och 10 och 30 år oxo och det vet ju alla. Kriget ändrade detta och vi får se i framtiden om detta krig var "värt det"
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-04 01:13:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
för afghanistan när man om säg 5-10 år sätter allt gott som skett mot allt dåligt som skett och jämför det med var man stod innan. Eriks naiva förslag om att FN skulle "hjälpa folket att bli mätta för att sen göra revolt" ville inte Erik kommentera igen utan snackade om uranet o Afganistan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-04 01:15:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Kommentera gärna ditt upplägg där du tror att FN utan all muscle de nu har mot Irak via UK o USA kommer kunna jobba i Irak o "hjälpa Iraks folk" utan att Saddam stoppar det, hehe.. utan maktbalans inge FN i Irak såklart.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-04 18:53:00
|
|
Erik Lindgren |
Fredrik: Ja, hur var det nu om mättnaden och revolten i Irak? Vid en närmare titt på mina inlägg ovan, har jag INTE skrivit NÅGONTING om det. Jag vet inte vad du har att säga i saken, men jag finner att ok käk, rent vatten och god hälsa är mer grundläggande än färgteve. Det är tyvärr svårt att få schysst käk, rent vatten eller bra hälsa om hela jävla landet är fullt med uran. Speciellt eftersom den heliga halveringstiden för uran är oerhört lång.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-04 21:01:00
|
|
Robert |
Erik: Fredrik blandade nog ihop oss på nåt sätt...
Fredrik: Antag att Bush INTE får sin vilja igenom, han stöter på ganska mycket motstånd. Antag att han tar hem sina styrkor, vad finns det för planer då? Detta är inte skrivet som någon slags pik, utan är en seriös fråga Det är väl alltid dumt att låsa sig fast vid EN ENDA lösning på problemet...
|
| |