Kvotering och konspirationer

Inlägg #1: Postat: 2003-03-04 15:21:00
stålrör
Du skämtar? Du har nog inte läst William J Goodes 10 punkter.
Så män kvoteras inte? Hur vet du det då? DET är en tro. Gissar att du e vit & man. Har inget egenintresse heller? Pinsamt...
Inlägg #2: Postat: 2003-03-04 15:50:00
Michael Ståhlberg
Det finns ingen lag som kvoterar
in vita män! Jag tror varken DO
eller Jämo skulle gilla det.
Vad jag vänder mig mot är
lagstiftningar mot eller för diskriminering inom den privata
sektorn. Staten läs: politikerna
skall hålla sina förbaskade fingrar
borta från så mycket som möjligt.
Ett högerliberalt credo.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-04 17:07:00
Jesper N
En viktig anledning till att det är en övervikt av män i bolagsstyrelser är att de som utnämner styrelseledamöter inte anstränger sig för att plocka in folk som inte är som de själva. Det är alltså inte en tro på konspiration som gör att man vill införa kvotering, utan en vilja att få de som utnämner styrelseledamöter att gå utanför sina egna ramar för att hitta kandidater.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-04 17:13:00
Daniel
Den där retoriska vändningen om att "män kvoteras in" är lite spännade, för i så fall kvoteras män även in bland hemlösa, mordoffer, fängelseinterner, förlorare i vårdnadstvister, offer för misshandel och andra mindre attraktiva områden där män är klart överrepresenterade.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-04 17:45:00
Michael Ståhlberg
Länk: dn.se

DN-debattartiklar om kvotering och så vidare.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-05 11:15:00
Michael Ståhlberg
Självkritik: "Förhållandet att utomeuropeiska invandrare och kvinnor är underrepresenterade i styrelserna inom näringslivet behöver inte tyda på diskriminering utan på att inga mer kvalificerade utomeuropeiska män eller kvinnor har gjort karriär i näringslivet. " Skulle stått "inga fler än de som
hittills gjort karriär i näringslivet".
Inlägg #7: Postat: 2003-03-05 14:45:00
Bzzz
Men om man tittar på att tjejer har bäst betyg i skolan och fler tjejer än killar läser på högskola? så är det väl ändå lite konstigt att arbetslivet ser ut som det gör? Sen kan man ju snegla på kultursfären och konstatera att även där dominerar männen.
Laddar...