|
Inlägg #21: Postat: 2003-02-27 20:36:00
|
|
forts... |
Att man står för något och arbetar för en central företeelse att kvinnor är strukturellt underordnade, vet att du inte håller med, men detta är en feministåskådning o. det är det jag försvarar innebär inte att man utesluter "delmål". De könsroller och mönster som håller kvinnorna fångna, är exakt samma som håller männen fångna. De tar sig dock olika uttryck o. innebär olika maktförhållanden.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-02-28 09:44:00
|
|
Christer H |
Jag delar inte uppfattningen att könsrollerna måste avskaffas för att jämlikhet skall kunna uppnås. Jag tror dessutom inte att det är möjligt. Det finns en biologisk kärna, främst i vårt sexuella beteende som inte kan utjämnas. Roller, förväntningar och beteenden förändras hela tiden, med samhället. Det finns viktigare saker än rollspel att fokusera på. Rollspelsförändringen är sekundär. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-02-28 09:52:00
|
|
Christer H |
Är mannen överordnad kvinnan, har mer makt, så innebär en utjämning att mannen förlorar och kvinnan vinner. Detta är oundviklig logik! Feminismen även med SAOB förutsätter att män har mer makt. Såvida makt i sig inte är negativt, så innebär F:s mål att mannen förlorar och kvinnan vinner! Det kan ni inte snacka bort. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-03-02 15:40:00
|
|
Dan |
Så länge det finns ett uns av förutbestämda könsroller kvar hos mänskligheten kommer ALDRIG jämställdehet/jämlikhet uppnås. Per def. Punkt slut. Och därmed basta. Frågan är hur hög jämställdhet som kan uppnås m.a.p. de genetiskt betingade könsroller som vetenskapligt kan bevisas existera.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-03-04 20:16:00
|
|
Tommy |
Men herregud! Män är män och kvinnor är kvinnor. OUNKT SLUT! Det har alltid varit så och det kommer alltid att vara så, om inte ett av könen försvinner, vilket skulle vara av stor förlust till det andra könet. Och det finns visst feminister som hatar män, ta t.e.x det där lägret för ett tag sen då alla skrek "Bränn alla snoppar". Är det jämnlikt? Hur skulle det se ut om män samlades och skrek: Bränn alla fittor!"? Vilket rabalder det skulle bli.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-03-05 12:57:00
|
|
Christer H |
Det tråkigt och symtomatiskst att av så många feminister som florerar på Sourze, så klarar få att ta en reell debatt. Alvunger försöker i alla fall här, men varför är hon så ensam? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-03-06 17:49:00
|
|
S Berg |
Något som är centralt i den här debatten är individens rätt att bli bedömd fördomsfritt. Nuförtiden är det inte ok att ge en svart människa vissa uppgifter eller ett visst bemötande på grund av hudfärg. Det spelar ingen roll om man skulle kunna visa skillnader mellan raser på olika punkter med hjälp av biologisk statistik, individen har rätt till en individuell bedömning. Likaså bör man inte sortera människor efter kön.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-03-06 17:51:00
|
|
S Berg |
I det enskilda fallet är det inte givet att mannen är starkare eller att kvinnan ens HAR en vagina.Problemet är inte så mycket löner och makt, som att det de facto är omöjligt för människor av olika kön att konkurrera på lika villkor, så som samhället ser ut idag. Det vill säga, kompetens, begåvning osv underordnas reproduktionsorganen.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-03-07 09:08:00
|
|
Kalle G |
Jaha! Är det därför som tjejer får högre betyg i skolan?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-03-07 09:21:00
|
|
S Berg |
? Därför...vad? Jag menar fortfarande att betygen sätts på individer, och förhoppningsvis inte ändras på grund av kön. Det vore bisarrt om man konstaterade att en kvinna skulle få en anställning eftersom kvinnor i allmänhet har bättre betyg än män, snarare än att faktiskt titta på den enskilda kvinnans egna, personliga betyg.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-03-07 13:29:00
|
|
Kalle G |
Därför "kompetens, begåvning osv underordnas reproduktionsorganen." svar 28
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-03-07 14:00:00
|
|
S Berg |
Jag har inte hört något om att pojkar får lägre betyg för samma prestation i skolan. Om så är fallet så handlar det om ett ojämlikt system. Jag förstår inte din poäng. Skulle flickors högre betyg i skolan vara bevis för att patriarkatet inte existerar? Bevis för ett matriarkat? Självklart visar sig könsrollerna i skolan också. jag ser inga skäl till att just den skulle gå fri från sociala konstruktioner. Du får gärna förtydliga dig en smula, för just nu är riktningen på argumentationen lite vag.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-03-07 16:42:00
|
|
Kalle G |
Förtydligande: Debatten handlar just nu väldigt mycket om att kvinnor har lägre lön och mindre makt i arbetslivet. En populär uppfattning just nu, speciellt i kvällstidningarna ;- är att det beror på att kvinnorna är förtryckta pga sitt kön, inte att de presterar mindre. Då frågar jag, vad beror det på att flickor generellt får högre betyg än pojkar i skolan? Presterar pojkarna sämre, eller är de förtryckta pga sitt kön?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-03-07 16:42:00
|
|
Kalle G |
Kan man vara så enögd som vissa debattörer och hävda att i skolan är det jämställt, där får alla lön betyg efter prestation, men i arbetslivet får kvinnor lägre lön och det måste bero på förtryck!
|
| |