Lyxliv! Studera! Leva i frihet!

Inlägg #1: Postat: 2003-02-26 12:12:00
Magdalena forts
Jag tyckte om att jobba på dagis men inte så mycket att skulle vara nöjd med att tjäna 17-18 000 kr i månaden när jag är 40 och har 20 års arbetslivserfarenhet. Det är nog samma med vårdjobben. Tungt,kanske inte så fräscht alla gånger och en lön som är ett skämt med tanke på vilket viktigt jobb man faktiskt gör
Inlägg #2: Postat: 2003-02-26 12:22:00
Christer H
Varför utbildade du och din kompis er till dessa yrken, att lönen är låg måste ni väl ha kännt till?? Vi lever i ett fritt land med fri utbildning. Jag fattar inte hur kvinnor tänker... Mvh CH
Inlägg #3: Postat: 2003-02-26 12:36:00
CH rättelse
...vissa kvinnor... rätt skall vara rätt. Men ni är ganska många. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2003-02-26 12:50:00
Magdalena
För min del var det är det bara gymnasieutbildning. Alltså var jag 15 år när jag valde den. Då tänker man inte så lång framåt,mer på vad polarna ska gå och vad man gillar just då. Min väninna valde det yrekt för att hon älskar det och hon passar verkligen för det. Hon har inte klagat på lönen,det är mest jag som tycker den är löjligt låg med tanke på att hon faktiskt har treårig högskola
Inlägg #5: Postat: 2003-02-26 12:50:00
Magdalena
. Och varför ska även denna diskusison delas upp i manligt och kvinnligt?? Jag börjar bli så trött på det. Det finns väl lågavlönade "mansyrken" också eller??
Inlägg #6: Postat: 2003-02-26 15:26:00
Christer H
Det var "kvinnojobb" som var på tapeten, bara därför. Det du skriver om kompisar och yrkesval gör mig lite mörkrädd. Hade du inga föräldrar när du var 15 år? Mvh CH
Inlägg #7: Postat: 2003-02-26 15:30:00
Magdalena
Jo men de ville låta mig välja gymanasium själv. De får faktiskt de flesta ungar göra idag. Tror du inte det är ganska vanligt att man resonerar så när man väljer linje? När man är 15 är det inte nog inte många som redan är säkra på vad de vill göra i framtiden. För mig har det inte varit något problem,det är ju rätt enkelt att omskola sig.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-26 16:24:00
Nartin
Lönen bör inte ses som ett belöningssystem för hur många år man studerat på högskola. Om ingen är villig att betala mer för en person som utbildat sig till förskollärare, så finns det väl anledningar till det.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-27 14:36:00
Jan Schmidt
Men Nartin, borde inte lönen åtminstone i NÅGON mån stå i relation till hur mycket studieskulder man har varit tvungen att skaffa sig för att få jobbet..?
Inlägg #10: Postat: 2003-03-01 00:10:00
Krieg
I ett kapitalistiskt/marknadsekonomiskt samhälle styrs löner av tillgång och efterfrågan. Det finns jättemånga sjukvårdsbiträden, förskollärare, affärsbiträden att välja på för den intresserade arbetsköparen. Dock inte så många hjärnkirurger eller kärnfysiker, då måste man betala mer för att kunna anställa en sådan. Grattis till Magdalena som slipper att arbeta som barnskötare. Vad gör du istället??
Inlägg #11: Postat: 2003-03-01 14:24:00
Magdalena
Nu finns det ju faktiskt inte "jättemånga" sjukvårdsbirtäden och förskollärare längre. Ingen vill utbilda sig till dessa yrken eftersom lönen är så kass så det börjar märkas mer och mer att det saknas folk. Det ser man ju på att nyexade sjuksyrror får högre lön än en med 20 års erfarenhet.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-02 11:24:00
Nartin
svar på Svar 9: Nej, vem skulle vilja betala en studieskuldsatt individ enkom för betalandets skull. Den som försöker föra fram studieskulder som argument vid en löneförhandling är ordentligt fel ute.
Laddar...