|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-26 13:27:00
|
|
Puppi |
Som kvinna så kan jag säga att jag inte märkt någon ändring av sexlusten runt ägglossning. Så det stämmer nog inte generellt sett. Inte heller tror jag att kvinnan har en svagare sexdrift. Det beror nog på individen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-26 13:30:00
|
|
Eleonor |
Kvinnor behöver inte alls nödvändigtvis mer tid för att tända. Bara så du vet....
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-26 15:15:00
|
|
Christer H |
Jag uttalar mig givetvis inte om Puppi eller Eleonor. Jag talar i generella termer. Den individuella spridningen är givetvis stor. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-26 15:43:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Kvinnor kanske är mer trögstartade, men när de väl kommit igång, då
jäklar ;-
Glöm inte heller att det finns män med svag libido - t ex Hitler.
Trots att han förmodligen varken var
bög eller hade låga testosteronvärden. Han var mer
intresserad av politik dock. En sublimering kanske.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-26 17:07:00
|
|
Christer H |
Låter som min gamla Peugeot.... Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-26 17:59:00
|
|
Anna Hahne |
Jag tror inte man kan generalisera på det sättet du gör CH. Det är en förlegad uppfattning du bär på och inte alls biologi. Kvinnors sexualitet är inte svagare än mäns - snarare annorlunda utformade. Kvinnor tänder långsamt och kan hålla på i timmarna långa, medan mäns lust tänder fort och dör snabbt. Det låter som du bär på fördomar, snarare än fakta. Det finns många kvinnor som kan och vill knulla utan känslor och kärlek, precis som det finns killar som vill desamma.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-26 18:00:00
|
|
Anna Hahne |
Anledningen till att vi inte upptäckt det förrän nu, är att vi har levt ett patriarkat med ett förtryckande av den kvinnliga sexualiteten så länge, som börjar släppa greppet nu. Du verkar dock leva kvar i föreställningen om kvinnans "svagare sexdrift" fortfarande. Vi är lika promiskuösa allihopa. Bara det att tjejer oftast uppfostras med ett förtryckande av den egna sexualiteten, ett tabu till sin egen sexualitet och sin egen kropp.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-26 21:11:00
|
|
hj |
" Kvinnor tänder långsamt och kan hålla på i timmarna långa, medan mäns lust tänder fort och dör snabbt". Du är minsann inte så dum på att generalisera själv!! Och jag håller inte med om ditt påstående.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-26 22:26:00
|
|
Christer H |
Jag bär på de uppfattningar jag fått genom att studera biologi, och prata med biologer. I biologiska spörsmål tror jag mer på biologer än feminister. Sorry AH. Trevligt annars att du, liksom jag, anser patriarkatet varandes historia. De sexuella skillnader du beskriver mellan könen håller jag med om. De ger ytterligare belägg för mina påståenden ovan. Svagare drift eller annorlunda...ordklyverier. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-27 16:28:00
|
|
Michael Ståhlberg |
CH! Varför kan du inte skriva en
artikel här i stället för bara kommentarer? Du verkar ha många
åsikter, så kom igen för sjutton.
Skyll inte på ekonomin.
Ta ett lån :-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-27 23:28:00
|
|
Frederik |
Christer H: just read an article in this weeks Economist in which the American Association for the Advancement of Science started heavily questioning the Darwinian theories on sexual behaviour. Apparently theyre based on little to no empirical evidence. Maybe itd be worth to listen to feminists anyway? Biology too can become a reality-distorting ideology, you know...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-27 23:28:00
|
|
E |
Gå ut och festa en lördagskväll. Fråga tio singelkillar om de vill ha gå hem och ha sex efteråt. Fråga tio singeltjejjer. Gör om experimentet med 100 eller 1000. Jag sätter en årsinkomst på att fler killar följer med.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-27 23:30:00
|
|
E |
sedan är det väl inte så intressant om det är biologi eller uppfostran eller förtryckhar aldrig förstått det där om att vi män skulle tjäna på att kvinnor inte skulle vara kåta eller sexism.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-28 17:37:00
|
|
E.T. |
Skillnaden är väl att kvinnor oftare är rädda om sitt rykte och även om sina känslor än män behöver vara. Pardoxen är ju att om man har riktigt jäkla bra sex så blir man ju "berörd" den som inte blir det är antingen känslokall eller så har det bara varit ett mediokert ligg, och därför ska man kanske vara lite försiktig med tillfälligt sex, man som kvinna...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-05 16:48:00
|
|
Christer H |
Kommer inte åt den artikeln Frederik, vare sig på the Economist eller Science. Jag vill nog ha mer kött på benen innan jag ändrar ståndpunkt. Vilka " Darwinian theories" syftar du på? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-06 12:31:00
|
|
Frederik |
The one you described: sperm being cheap, hence male promiscuity, and females investing more in their offspring, hence intensive male-selection. Its last weeks Economist by now, the one with a rift on the cover dont remember the title. Something about bridging the gap or healing the rift between the US and Europe.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-06 12:34:00
|
|
Frederik |
Found it on the net. Go to www.economist.com, click on Science and Technology, and look for the article How real is sexual selection?.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-06 12:49:00
|
|
Frederik |
...if you have time and interest, you might also want to read Biology as Ideology by Richard Lewontin. Its a nice illustration of how biological discoveries can be in reality political agendas in disguise.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-10 00:12:00
|
|
Christer H |
"Such examples may not be enough to topple sexual selection, and it is likely that this part of Darwins theory does indeed hold good for many species..." That was the end of the article, what more to say? Thanx, anyway for the link, Frederic. Regards CH
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-11 13:46:00
|
|
Frederik |
I was expecting a comment like that... : Read Alas Poor Darwin by Hilary and Steven Rose. Its a book debunking most of the claims of evolutionary psychology. If theres one species where Darwinian theories dont fit at all, then its certainly ours.
|
| |