Inför en medborgarlön

Den här tråden diskuterar artikeln Inför en medborgarlön.
Inlägg #1: Postat: 2003-02-26 12:03:00
Christer H
Ett utmärkt system som jag propagerat för länge. Några hållbara argument emot har jag inte sett. Kanske kommer de här och nu? Jag tvivlar. Exakta nivåer och utformning får givetvis diskuteras. Mvh CH
Inlägg #2: Postat: 2003-02-26 13:22:00
Puppi
Men varför ska man då överhuvudtaget arbeta? Man kan ju skriva på den stora svenska romanen hela livet eller arbeta deltid på något kafé några timmar i veckan. I vad skulle de tjänster man gör samhället då och då bestå? Hur länge skulle man få ta ut lönen?
Inlägg #3: Postat: 2003-02-26 13:47:00
Moby
Samhället hade fullständigt brutit samman då alla de inom offentlig sektor som sitter och administrerar och beviljar alla dessa bidrag plötsligt skulle bli arbetslösa.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-26 21:56:00
MartinL
Jag sympatiserar stenhårt med tanken! Inte för att det skulle fungera. Eller hur skulle staten få det att gå ihop? Betala medborgarlön till ALLA kostnader för sjukvård och all annan offentlig verksamhet -vissa bidrag? Och hur går det med inflationen?
Inlägg #5: Postat: 2003-02-28 01:23:00
Erik Lindgren
Staten skulle antagligen inte klara av att utföra en sådan idé. Det finns arbeten som är nödvändiga, men som ingen vill göra, vad kommer hända med dom? Jag håller med Puppi också, om det här alternativet fanns, skulle iallafall jag skita fullständigt i allt vad jobb heter, och det skulle nog väldigt många med mig. Om folk bara jobbade deltid, vem fan skulle sköta allt som funka åtminstone halvbra idag?
Laddar...