Omvänd sexism

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-02-23 23:40:00
Conny Samuelsson
q. Det finns iofs ett "manligt" ansvar inom skönhetsindustrin, homosexuella män som dyrkar pojkkroppen och som försöker omvandla tjejer till att se ut som unga pojkar. Men om detta får vi inte skriva.
Inlägg #22: Postat: 2003-02-23 23:53:00
q
Ja, man har ju hört om att män används för att göra reklam för strumpbyxor eftersom män har snyggare ben än kvinnor. Anklaga inte de homosexuella som grupp bara. De har inte gjort sig förtjänt av det på samma sätt som kvinnor och feminister.
Inlägg #23: Postat: 2003-02-23 23:55:00
q
Appropå det. Michelangelo var förresten homosexuell och skissade ofta "hybrid människor". Kvinnokroppar med penis etc. Androgyna människor är altså en gammal uppfinning.
Inlägg #24: Postat: 2003-02-24 00:10:00
Conny Samuelsson
Jag anklagade inte homosexuella som grupp, jag bara konstaterade att modeindustrins ideal styrs av homosexuella män. Det finns säkert mycket manliga homosexuella som uppskattar en riktig karl! q jag kunde varit riktigt elak när du skrev att androgyna människor är en gammal uppfinning. Jag utgår från att ingen väljer sin sexuella läggning. Hetro, homo, bi, trans är "tror jag "ingen uppfinning, det är något som du föds till, inte uppfinns till.
Inlägg #25: Postat: 2003-02-24 00:21:00
AC Collin
Conny och q: Bidra till en positiv debatt och ge exempel på som ni tycker bra kvinnliga förebilder. Alla kvinnor kan väl inte vara "patetiska jävlar"?
Inlägg #26: Postat: 2003-02-24 00:35:00
Conny Samuelsson
Jag har INTE kallat kvinnor för patetiska jävlar!!!
Inlägg #27: Postat: 2003-02-24 00:47:00
Conny Samuelsson
Barn och tonåringar behöver förebilder, kvinnliga som manliga.
Jag och du AC Collin är gamla nog att stå för våra egna åsikter
Inlägg #28: Postat: 2003-02-24 01:25:00
Conny Samuelsson
Det var något som irriterade mig när jag läste Fredrik Grandins artikel och det var inte det omvända könsperspektivet utan det faktum att jag läst det förut. Det tog en tid och ett letande i min bokhylla, men till slut hittade jag den. Egalias döttrar heter boken och är skriven av Gerd Brantenberg, jag läste den redan 1972. Låna den på biblioteket, så kan ni läsa den äkta varan!
Inlägg #29: Postat: 2003-02-24 15:41:00
q
Hmm.. en positiv debatt och kvinnliga förebilder. Jag tänkte säga Vivike Fåk som är professor i datasäkerhet på LIU. Men sånt som data är väl aldeles för tråkigt för unga tjejer som vill bli superstar och visa hela världen hur vackra de är. Feminister vill ju å andra sidan inte vara sexobjekt så för dem är väl ahfgansk burka ett ganska lämpligt klädesplagg?
Inlägg #30: Postat: 2003-02-24 16:15:00
Ellie
q: Du måste ha blivit extremt illa behandlad av kvinnor under ditt liv så som du resonerar. Vi ska inte kastrera dig, jag lovar... Och varför urartar dessa debatter alltid till att handla om vem som är bäst, ,mannen eller kvinnan? Det leder ju ingen vart och särskilt inte när det handlar om kroppsfixering som är ett problem som går över könsgränserna och nog mest handlar om ett "förytligande" av samhället.
Inlägg #31: Postat: 2003-02-24 16:23:00
Ellie
Jag tror inte att den verklighet Fredrik skildrar är långt bort, vilket är skrämmande. Enda sättet att stå emot alla de motsägelsfulla! buskap som media skickar ut till både män och kvinnor är genom att lära sig lyssna till sig själv. Vi tenderar dock att vara rädda för allt som heter tystnad och stillhet och så länge vi inte vågar "gå inåt" kommer kroppshetsen bara öka som symptom på människor med tomt inre.
Inlägg #32: Postat: 2003-02-24 16:27:00
Ellie
För tjejer yttrar det sig som ätstörningar, anorexi/bullimi/binge eating etc vilket i och för sig är oerhört komplexa problem, för män som träningshets där man proppar i sig hormoner som paradoxalt nog i längden gör en mindre manlig. Vem sa att män är bättre på att stå emot samhällets kroppsfiexring, q och Conny?
Inlägg #33: Postat: 2003-02-24 16:41:00
AC Collin
Svar 27: Conny, jag var kanske slarvig som generaliserade det där med "patetiska jävlar", det var ju q som antydde det. Hur som helst, jag tror aldrig man blir för gammal för förebilder, med det inte sagt att man ska efterlikna dem. De kan användas för att bekräfta det egna ställningstagandet.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...