Inlägg #41: Postat: 2003-02-26 21:15:00
|
q |
Nej förresten, hette han inte john McEnrow? Nu blir man väl stenad i ett sportälskande land som detta :-.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2003-02-27 21:35:00
|
Lisa |
Det problemet du tar upp om "den nedre delen av pyramiden" är ju en helt annan ideologi som bygger på andra motsättningar. Varför ta upp den som någonslags motpol till feminismen?
|
|
Inlägg #43: Postat: 2003-02-27 21:40:00
|
Lisa |
Sedan tycker jag inte du ska glömma att för bara hundra år sedan så fick kvinnor inte rösta, de var inte myndiga och ansågs helt enkelt som "halva" människor. Alltså, en man som stog längst ned på samhällsstegen stog ändå alltid över sin fru eftersom han var hennes förmyndare, på samma sätt som han var det för sin dotter till den dagen hon gifte sig. Kvinnan var alltså enligt lag alltid underordnad mannen.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2003-02-27 22:39:00
|
q |
Svar 42: Därför att jag misstänker att klasskilnaderna alltid varit större om man jämför män emellan, än om man jämför kvinnor emellan, och jag tror att det är så fortfarande. Kvinnor har som du säger haft en oacceptabel juridisk ställning. Men att därifrån dra slutsatsen att män alltid har haft det bättre känns absurt. Jag säger att en icke oansenlig mängd män har betraktats som "ingen" människa alls.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2003-02-27 22:43:00
|
q |
Detta är speciellt viktigt eftersom feminister ofta hänvisar till patriarkatet där kvinnor har varit förtryckta. Ofta för att elda upp en hetsk stämmning mot män. Och då vill jag ifrågasätta om ni verkligen har belägg för ett så starkt ord som "förtryck". Blev ni förtryckta av de män som tvingades ut att dö i krig? Var de era förtryckare?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2003-03-03 11:39:00
|
Kalle G |
Lisa, männen hade inte heller rösträtt för hundra år sedan...
|
|
Inlägg #47: Postat: 2003-03-07 01:27:00
|
Anna Hahne |
Ojojoj vad det var synd om männen som var längst ner i pyramiden. MEr synd om dem än om kvinnorna som inte ens fick vara med i pyramiden. Ja, alltså, de levde i en trygg tillvaro, där inga utmaningar erbjöds deras fattiga liv som gick ut på två saker 1. vårda/sköta om, samt 2. föda barn. Enkelt och tryggt! Eller hur!? Männen fick lida pin däremot..
|
|
Inlägg #48: Postat: 2003-03-07 01:32:00
|
Anna Hahne |
Ge sig ut i krig. Hujedamej!
Nä, aäävarligt, q. Spelar du dum eller är du verkligen allvarlig? Det är faktiskt ingen myt att kvinnor var förtryckta varelser som ansågs vara intelligensbefriade knullmaskiner. Att män skickades ut i krig berodde naturligtvis inte på att männen klassades lägre än kvinnor - de var bara bäst lämpade att slåss, precis som kvinnorna var bäst lämpade att föda barn!
|
|