Omvänd sexism

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2003-02-25 01:14:00
Anna Hahne
Vi är alla en del i det "konspiratoriska" patriarkatet. Vi lever i det, och många reflekterar inte över detta, och därmed hjälper de till att bibehålla orättvisa strukturer i samhället, genom att inte reagera och vara medvetna i sina handlingar.
Inlägg #22: Postat: 2003-02-25 08:51:00
q
Ja men om du nu inte skuldbelägger män så ska du väl för fan inte kalla det för ett "patriarkat". Jag håller med om mycket av det du säger. Men när du börjar snacka om patriarkat så blir jag så jävla besviken på dig. Ordet patriarkat har en inneboende betydelse om att mannen skulle vara den självklara vinnaren i den rådande sammhällsstrukturen. Därför utesluts all granskning och analys av vad som skulle kunna förbättra männens situation.
Inlägg #23: Postat: 2003-02-25 08:56:00
q
Kalla det för demokrati, kalla det för rättvisa men när du använder ordet patriarkat så går du definitivt över min gräns. Ordet patriarkat påskiner ju att alla män skulle ha det mycket bättre än alla kvinnor. Något som faktiskt inte är sant. För varje manlig VD finns det en manlig uteliggare som har mindre makt än den genomsnittliga kvinnan. Även om du påstår att du inte hatar män så kommer det alltid finnas antipatier sålänge den typen av ord används.
Inlägg #24: Postat: 2003-02-25 09:00:00
q
Om man också tittar på hur ordet patriarkat har används i ett historiskt perspektiv så förefaller det groteskt att använda ordet om vårt samhälle. När kvinnan tvingas stanna hemma och pappan väljer vem som hans dotter ska gifta sig med då kan man prata om patriarkat, men nu? Jag tycker att det är ett hänsysnlöst språkbruk som målar upp mannen som en måltavla för allmän bespottning. Fy fan på dej! Skäms!
Inlägg #25: Postat: 2003-02-25 19:44:00
Anna H
Patriarkatsamhället håller på att dö ut här hos oss, det har du rätt i. Men det lever fortfarande kvar på vissa områden, och det är dessa som feminister som jag vill strida för. Det typiska patriarkatet föddes lite förenklat bl.a med kristendomens och islams dogmer och regler. Kristendomen håller på att släppa taget om oss här i Sverige, men i muslimska länder spirar religionen fortfarande i hög grad och människor lever efter den i större utsträckning.
Inlägg #26: Postat: 2003-02-25 19:44:00
Anna H
I de muslimska länderna råder alltså ett starkare patriarkat än hos oss. Men för dens skulle ska vi inte förneka det faktum at vårt patriarkatsamhälle fortfarande existerar i viss mån. Stora positiva förändringar har dock gjorts i vårt samhälle, ävenom kvinnor och män fortfarande inte kämpar sida vid sida, utan drar åt olika håll, vilket är synd.
Inlägg #27: Postat: 2003-02-25 19:48:00
Anna H
Jag tycker att du ska läsa på lite om hur patriarkatsamhället föddes och varför det uppstod redan när bondesamhället föddes, så kanske du inte är spå rädd för det ordet längre. Det är faktiskt inte farligt att påstå att vi lever i ett patriarkatsamhälle.som visserligen håller på att upplösas, eller iaf får förändrade villkor
Inlägg #28: Postat: 2003-02-25 19:49:00
Anna H
Patriarkatsamhälle innebär inte automatiskt en värld där kvinnor hatar män och vice verca. Bara ett samhälle där kvinnor inte värderas lika högt som män. Det finns ju även samhällen som har matriarkat, där råder det motsatta förhållandet. Men genom att se på vårt samhälle kan man tydligt se strukturer som visar på patriarkatsamhälle.
Inlägg #29: Postat: 2003-02-25 21:46:00
q
Dessutom har jag svårt att tänka mig att kvinnor inte värderades lika högt som män under den svenska storhetstiden till exempel. Tänk bara hur män skickades ut för att dö i totalt meningslösa krig. Så har det i praktiken varit under hela monarki tiden. Jag kan inte förstå vad du ser för patriarkalt med det? Bara för att kungen var man? Dessutom har vi haft drottning Kristina.
Inlägg #30: Postat: 2003-02-25 21:48:00
q
Om man nu värderar någon högre, varför skickar man då ut den till att slaktas i krig? Kan du förklara det för mig? Behandlar dina feministböcker poltava och kriget mot ryssland till exempel? Behandlar dina feministböcker det trettioåriga kriget? Eller andra världskriget? När har män som grupp varit favoriserade? Att förslagna män ofta lyckas roffa åt sig den högsta makten är väl knappast ett bevis på något patriarkat i den betydelsen som du menar.
Inlägg #31: Postat: 2003-02-25 21:50:00
q
Jag tycker snarare det visar på allmän orättvisa män emellan. Män lever på andra mäns bekostnad. Bara för att de män som är högst upp i hierarkin kan titta ner på kvinnor betyder väl fortfarande inte att det är en hierarki.
Inlägg #32: Postat: 2003-02-25 21:53:00
q
Det finns dessutom en mycket logisk förklaring till varför män alltid har varit förbrukningsvara man skiter i om de dör eller försvinner. En och samma man kan nämligen befrukta flera kvinnor. Så befolkningsnivån behöver inte kolapsa bara för att hälften av alla män dör. Däremot har samhället inte råd att förlora hälften av alla kvinnor. Kvinnor har alltid varit värdefullare. Feminismens propaganda är en lögn.
Inlägg #33: Postat: 2003-02-25 21:54:00
q
Errata: Sista meningen i svar 31 ska naturligtvis avslutas med ordet "patriarkat".
Inlägg #34: Postat: 2003-02-26 17:46:00
Anna Hahne
Som sagt, läs på om patriakalets födelse, och VARFÖR och vad som innebär med partiarkat. För att vi hade en drottning är det inte självskrivet att kvinnor var likställda med mannen eller hade lika mycket makt som denna. Bara för att män krigade betyder det automatiskt inte kvinnan inte var förtryckt och levde under begränsande regler, samt blev befriad fårn sin egen vilja och samma rättigheter i samhället som männen hade.
Inlägg #35: Postat: 2003-02-26 17:46:00
Anna Hahne
Visst, män hade skyldigheter att gå ut i krig, men å andra sida så hade de mer rättigheter och fördelar i samhället än kvinnor som var begränsade till att virka, sitta vid spisen, samt förda barn. Patriarkat betyder bl.a att den yttersta makten ligger hos männen, att kvinnan begränsas mer och har mindre rättigheter. Och som sagt så är vårt patriarkat utdöende, men vissa strukturer lever kvar. -Exempelvis lönefrågan.
Inlägg #36: Postat: 2003-02-26 17:47:00
Anna Hahne
Det var inte så längesedan kvinnor befriade sig från förnekandet av den kvinnliga sexualiteten, när den sexuella frigörelsen kom, och kvinnor fick rätt till sin egen kropp och sexualitet. Även detta är typiskt för ett patriarkat, förnekandet av den kvinnliga sexualiteten. Som sagt, läs din läxa.
Inlägg #37: Postat: 2003-02-26 19:02:00
q
Det är faktiskt inte jag som företräder feminismen här. Det är du som borde kunna svara på frågor som rör din "tro". Jag vill bara ha svar på en fråga som jag återigen upprepar: Hur kan män som påstås ha makten skickas ut att slaktas i krig? Kan du inte svara på den frågan? Att tvingas vara hemma och virka är väl betydligt trevligare än att tvingas få halsen avskuren? Eller har ni feminister aldrig funderat över det?
Inlägg #38: Postat: 2003-02-26 19:08:00
q
Ett av feminismens ständiga misstag verkar vara att hela tiden fokusera på de män som är högst i makthierarkin. Men feminismen bortser gärna ifrån att det finns en nedre hälft av den manliga maktpyramiden. Män som är förbrukningsvara.
Inlägg #39: Postat: 2003-02-26 19:18:00
q
Det är sant som du säger att männen historiskt sett har haft lagarna på sin sida. Konungen behövde locka med status och makt för att få in männen i den manligt hierarkiska dödsmaskinen. Men männens makt har alltid kommit till ett högt pris hos de män som dragit det kortaste strået. Så återigen till min fråga. Hur kan män anses ha mer makt när de tvingats ut att dö i strid?
Inlägg #40: Postat: 2003-02-26 19:19:00
q
i Mats Wilander stil: The QUESTION!!! answer the QUESTION you *beep* *beep*!!!!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...