Inlägg #1: Postat: 2003-02-23 20:18:00
|
Anna |
Hello? Förstod du inte texten eller? Om du vänder uppochner, eller bakochfram föralldel, på texten du nyss läste, så ser du hur det är att vara kvinna idag! Det är alltså inte ynkligt att ta åt sig utav budskap, det är nästintill ofrånkomligt att göra det när man möts av en verklighet som den som artikeln skildrar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-23 22:24:00
|
q |
Jo jag förstod texten, men det är fortfarande ynkligt. Fråga dig varför inte männen har samma problem. Det beror främst på att männen har ett sunt förnuft och fattar vart man ska dra gränsen för skönhetsnojor. Någonting som kvinnor verkar sakna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-24 10:31:00
|
hj |
Johohahaha..."sunt förnuft"....och det kommer från Kungen av de irrationella.....
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-24 16:08:00
|
Anna |
Anledningen till att män inte drabbas lika hårt är just för att de inte drabbas lika hårt! Alltså, de utsätts inte för samma påverkan och budskap, och inte heller i samma utsträckning som tjejer.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-24 16:22:00
|
q |
Men altså, vad ni inte har fattat är att tjejers vilja att synas och uppskattas för sitt utseende är en sjukdom. En egocentrisk onani av bekräftelse och ett missbruk. Det
kan bara jämföras med män som använder porr. Anna: din argumentation faller därför platt. Om det vore så borde väl männens porrkonsumtion bero på det omvända? Att männen är stackare som drabbats av alla onda porrbolag? Pytsan!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-24 18:48:00
|
Anna Hahne |
Nej, det är ingen sjukdom. Det är biologiskt faktum att kvinnor i första hand attraherar med hjälp av sin kropp och sin nakna hud. Men när det går till överdrift, som idag, så blir det en sjukdom. Denna sjukdomen kommer till utryck på olika sätt, exempelvis anorexi.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-24 18:49:00
|
Anna Hahne |
Det bottnar inte i egoism eller behov av bekräftelse. Det handlar kort och gott om en vilja att attrahera, även om ci inte reflekterar över våra djuriska instinkter så ofta.
Det kan alltså inte jämföra med killar som använder porr. Jag fattar inte vart du får allt ifrån. Porr är endast ett hjälpmedel för kåta och ensmma människor att stilla sitt behov av att se nakna kroppar.
q, din arrgumenation faller alltså plattare ;
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-24 18:49:00
|
Anna Hahne |
Men även killar har et behov av att attrahera, och idag faller också killar offer för ideal, och tar anabola, hetstränar osv... Tjejer dras generellt till snygga, atletiska kroppar, men kanske främst till trygghhet, status och styrka.
Problemet idag är att vi lever i ett patriarkatsamhälle, där tjejers insatser och prestationer inte väger lika tungt som männens. Det enda som räknas är hennes skönhet och DET är sjukt och enkelriktat.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-24 22:13:00
|
q |
Hahaha, okej. :-. Jag får väl ge mig för den här gången. Du lägger fram dina argument för nyanserat för att det ska gå att koppla ett strypgrepp på dem. Egentligen håller jag mer eller mindre med om det mesta. Det som gör mig förbannad är istället när feminister tror att de kan ändra på vad killar tycker är vackert genom att trakassera och skuldbelägga, en tendens som alltför ofta skiner igenom.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-24 22:19:00
|
q |
Lite grann är det faktiskt också det du antyder i din sista mening. Tillåt mig analysera: Det är altså sjukt att kvinnan till största delen uppskatas för sitt utseende. Ett påstående som låter rimligt. Men vem är det som uppskattar kvinnor? Jo, det är män som blir kära i kvinnor som ser snygga ut. Då kommer den stora frågan. Kan man verkligen skuldbelägga män för att de blir kära på ett politiskt inkorrekt sätt? Ska vi deklarera att mäns känslor av kärlek är mindre värda än kvinnors?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-24 22:22:00
|
q |
Misstolka mig rätt. Jag hade mycket heldre levt i en värld där jag kunde bli attraherad av en tjej bara för att hon är framstående kärnfysiker. Men ser verkligen världen ut så? Kan vi bara vips deklarera vad människor ska känna och sen är det så? Kan man styra människors känslor på det sättet?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-24 22:24:00
|
q |
Det är ocskå här biologismens fråga ställs på sin knivspets. Är det verkligen så att sexuella preferenser är inlärda, eller påverkas de till stor del av det biologiska könet? För om det är så att män är dömda genom sin biologi att bli upphetsade av sköna kvinnoformer snarare än intellekt. Vad ska vi göra då?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-24 22:27:00
|
q |
I det läget måste feminismen ta sitt ansvar och säga: Okej, vi försökte, men tydligen är världen inte bättre än så. Vi kan inte få män att älska fula kvinnliga kärnfysiker. Lika lite som vi kan bygga en evighetsmaskin. Vi får istället försöka göra det bästa med det vi har.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-24 22:29:00
|
q |
Men vad händer om feminismen inte tar sitt ansvar. Män kommer ständigt att få höra hur sjuka de är eftersom de inte uppskattar kvinnans intellekt. Män kommer att ses ner på. Män kommer att trakasseras. I det läget står jag och många andra antifeminister beredda till att ge feministerna en omgång som de sent ska glömma.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-02-24 22:34:00
|
q |
Om det visar sig att de har rätt, att männen kan lära sig att uppskatta kvinnans intellekt har vi inget problem. Men jag tror tyvärr att mannen är dömd av sin biologi till att i första hand attraheras av skönhet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-02-25 01:08:00
|
Anna Hahne |
Du har rätt, i första hand uppskattas det yttre. Detsamma gäller även åt andra hållet. Dvs tjejer väljer hellre en snygg, än en ful, rent generellt. I andra hand kommer ofta andra viktiga egenskaper; intelligens, status, yrke, och så vidare.. Det går inte att dela upp dessa behov. Båda är viktiga för de flesta, när det kommer till att inleda en relation. -De yttre och de inre egenskaperna måste båda matcha ligga inom preferensramen.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-02-25 01:09:00
|
Anna HAhne |
För att fysisk attraktion skall uppstå krävs oftast inte mer än ett behagfullt yttre. Men för att det ska bli något mer utöver detta; kärlek; en relation där man får något mer i utbyte än sex, krävs något mer än yttre skönhet, och alltså är det inte det enda som spelar någon roll.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-02-25 01:11:00
|
Anna Hahne |
Men tyvärr är det så verkligheten framställs genom exempelvis media som riktar sig till kvinnor och män: "Skönhet är det enda viktiga" - är det enkelriktade budskapet som påverkar våra sinnen ständigt och jämt. Det är inte en nyanserad bild man får om man låter sig själv ta åt sig för mycket utav dessa budskap.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-02-25 01:13:00
|
Anna Hahne |
Men tyvärr är dessa budskap svåra att tolka rationellt i synnerhet för en yngre människa som suger i sig intryck som en liten svamp. Och tyvärr äger media ett starkt inflytande över våra sinnen. Alltså påverkas vi att tro, från att vi är unga, att tro att skönhet är det ENDA som räknas. Och det har jag ju redan förklarar att det inte är, även om det är det spelar stor roll.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-02-25 01:13:00
|
Anna Hahne |
Du skriver hela tiden om att feminister skuldbelägger män som en stor konspiratorisk grupp som enbart är ute efter att trycka ner kvinnor, och påstår att vi å andra sidan inte är bättre själva, när vi göra allt för att trycka ner män? Jag identifierar mig inte med dessa feminister du beskriver. Jag skuldbelägger inte "män". Jag skuldbelägger samhället vi lever i.
|
|