Forza Bush, Forza Blair!

Inlägg #1: Postat: 2003-02-23 14:53:00
Fredrik Jung Abbou
Helt sjukt, visst är det! Men om man följer dessa skumma demokratiska regler som gäller i USA, då kan man ju inte säga att killen är diktator eller hur? Han är vald på det lite bizarra sätt som gäller därborta. Resten är nedsvärtningskampanj byggd på konstiga resonemang för att många vill få det legitimt att kunna kalla Bush för mördare och diktator för det gynnar deras sak
Inlägg #2: Postat: 2003-02-23 16:05:00
Jan Schmidt
"Nedsvärtningskampanj", nja...de försvunna valurnorna från brorsans delstat, kan förståss ha innehållit röster som givit Bush en betryggande majoritet. Men troligen inte, eftersom de kom från valdistrikt där G.W. förmodligen inte står särkilt högt i kurs. Och om så inte hade varit fallet - hade de försvunnit då?
Misstanken inställer sig, att Bush faktiskt inte är demokratiskt vald. Även om detta faktum i sig inte duger till att göra honom till "diktator"...
Inlägg #3: Postat: 2003-02-23 16:05:00
Björn
Man kam självklart inte kalla Bush för en diktator, dock så anser jag att politikerna i USA inte gör några ansträngningar för att ändra sitt infekterade röstsystem, som för övrigt finns för att man är rädd för att de "svarta" ska kunna få något att säga till om, därför är det ej en fungerande demokrati.
Jag kan inte framläggqa en lösning på deras problem, men de som säger att USA är världens största demokrati har fel enligt mig.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-23 18:13:00
Bertram
Det är väl lika mycket demokrati att ge fan i att rösta som att göra det? Det viktiga är att alla har möjlighet att göra det och att vem som helst får ställa upp i valet. Är du säker på att det inte var 50 av de röstberättigade som röstade i senaste presidentvalet förresten?
Inlägg #5: Postat: 2003-02-24 00:19:00
simon
alla har ju inte möjlighet att göra det, är du dömd för något brott får du ju aldrig rösta igen.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-24 21:52:00
Mike
Det var 51.3 av de röstberättigade som rösatde enligt Länk: fec.gov
Inlägg #7: Postat: 2003-02-24 21:57:00
Mike
Svar 2, kan du precisera vilka försvunna "valurnor" du pratar om. Det går så mycket skumma rykten om Florida 2000. Svar 5, Om jag inte har helt fel för mig så gäller bara grövre brott felonies och bara i vissa delstater.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-25 09:43:00
Bertram
Mike >> Tack, hade för mig att det var så.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-27 12:35:00
Viktor
Svar 6. Var det 51,3 av de registrerade röstberättigade, eller var även ickeregistrerade med. www.fec....osv. besvärande att bo i Sverige när man inte kan engelska. Vi kunde blivit en delstat i USA och pratat engelska istället.
Inlägg #10: Postat: 2003-02-27 14:13:00
Mike
Svar 9. Det var faktiskt 51,3 av befolkningen över 18 år. Voting Age Population. Detta inberäknar många icke röstberättigade t.ex. både legala och illegala invandrare. Så andelen röstberättigade som faktiskt röstade var signifikant högre än 51,3
Laddar...