|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-21 14:22:00
|
|
P L U |
Gnurf: Varför antar du att om man inte vill att Bush ska bomba sönder oskyldiga civila, så VILL man att Saddam ska få fortsätta som han hittills har gjort? Börjar bli duktigt trött på det "argumentet". Ingen har påstått att Saddam är en missförstådd världsförbättrare, det är bara det att han kommer fanimej aldrig att träffas av en klusterbomb.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-21 14:38:00
|
|
Gnurf |
Har aldrig sagt att det är vad han/ni vill heller, men likt förbannat så blir det resultatet om Saddam tillåts sitta kvar, eller hur? Försökte bara spegelvända Henriks egna argument så han ser hur det funkar åt andra hållet också. Min förhoppning är heller inte att han träffas utan att USA tar honom levande och skickar honom till Haag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-21 17:58:00
|
|
Henrik Hermansson |
Håller med P L U. Jag är emot kriget - och Saddam. Jag är emot att oskyldiga dödas av USA:s trupper - och Saddams trupper. Det är möjligt att ta ställning mot alla mord.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-21 19:18:00
|
|
Gnurf |
Så vad ska man göra åt situationen tycker du? Om jag förstått dig rätt - ingenting. Visst, du kan ta ställning och säga "fy för alla krig" och inget kommer ändras. De kommer fortsätta dö. Men som sagt, då kan du ju stolt proklamera att du säger nej till både Saddam och Bush. Hooray. Jag ser hellre att Saddam slängs ut och dödandet får ett slut.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-22 14:21:00
|
|
Henrik Hermansson |
Ingenting tyder på att Saddam försvinner efter ett krig - eller att tyranniet upphör för att Saddam slängs ut och ersätts. Den rätta vägen är ett folkligt uppror - med USA:s och FN:s hjälp skulle det lätt kunna genomföras. Men USA önskar stabilitet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-22 16:17:00
|
|
Krieg |
Tänk på att för varje bomb som USA fäller över muslimska länder föds ett antal nya terrorister & självmordsbombare! Man kan inte utrota ondskan genom att själv bli ond!! USA går mot ett nytt nederlag, ett nytt Vietnam kommer att skapas! I förlängningen står vi alla som förlorare!!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-22 16:23:00
|
|
Krieg |
Gnurf är kriminellt enfaldig!! "Jag ser hellre att Saddam slängs ut och dödandet får ett slut." Tror du att dödandet får ett slut? Hur många tror du man måste döda för att dödandet skall få ett slut? Detta är en filosofisk fråga du kan grunna på. Jag tror dock inte att ditt intellekt räcker till!!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-22 19:20:00
|
|
Mike |
Svar 5, är avslöjande. Gärna ett folkligt uppror. Viist, hellre ett okontrollerat inbördeskrig där t.ex. shiamuslimerna kan ta makten och ställa till blodbad. Alternativt ett misslyckande och Saddam ordnar blodbad och stärker sitt grepp. Allt för att inte världen ska stödja de FN resolutioner redan som tagits,
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-22 23:20:00
|
|
Henrik Hermansson |
Mike, du borde söka jobb i Vita Huset. Du talar som Bush. Stabilitet är viktigast, irakierna, de vildarna, ställer till med gud vet vad om de får fria händer, de måste kuvas. Om USA "vinner" kriget kommer de att sätta in en ny Saddam som lyder order.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-23 03:48:00
|
|
Mike |
Du och många säger ju att Irakierna själva ska störta Saddam. Vad har du för stöd för att det skulle vara en bättre lösning än en USA ledd invasion och därefter en FN-stödd övergångsregim? Kan du svara utan att pracka på mig en massa åsikter som jag inte har? Kan du utveckla vad du menar med ett lätt genomförbart folkligt uppror stött av FN och USA.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-23 05:01:00
|
|
Gnurf |
Krieg > Nej, jag är icke enfaldig, detta är helt ekelt min åsikt. Liksom i Kosovo så tror jag att dödandet kommer få ett slut. Hur många civila dödsoffer som krävs är svårt att räkna ut. Tror inte att du med ditt uppenbara överlägsna intellekt klarar av att räkna ut det heller.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-23 05:04:00
|
|
Gnurf |
Henrik > Om man enligt planerna avsätter Saddam tyder mycket på att han kommer försvinna. Jag tror att Irak kommer få det bättre utan honom. Någon folkligt uttalad bas för ett uppror finns ej i Irak i dagsläget.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-23 16:05:00
|
|
Henrik Hermansson |
USA har den klart uttalade ambitionen att sätta in en ny "järnnäve" istället för Saddam. Det kommer troligen att bli följden av en invasion. De vill byta ledningen - inte regimen. Det irakiska folket, däribland oppositionen, har många förslag på konstitutioner utan en "järnnäve". Under Kuwaitkriget var ett uppror en hårsmån från att lyckas, det räckte med att Bush uttryckte sitt stöd. Han drog tillbaka trupperna i sista sekunden Saddam satt kvar
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-23 16:08:00
|
|
Henrik Hermansson |
Jag håller med om att USA:s krigshot sätter press på Saddam. Det har sina fördelar. Men varför inte använda denna press för att stöjda folket - varför invadera och upprepa misslyckande i Afghanistan med en ledare folket inte vill ha? En invasion en ledare USA vill ha.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-02-23 20:11:00
|
|
Mike |
Kommer det nåt svar Henrik? Hur ska det gå till?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-02-23 22:56:00
|
|
Viktor |
En vägledning och fakta. Läs böckerna: William Blum/"CIA & USA:s verkliga utrikespolitik" och Noam Chomsky/"Man kan inte mörda historien".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-02-24 00:20:00
|
|
Gnurf |
Måhända har jag följt debatten dåligt, men några sådana ambitioner har jag hört talas om. Om de gör det så vore det idiotiskt, tror inte att det skulle göra det när de har hela världens ögon på sig, men om de gör det så är det ju åt helvette. Alla vi "ryggradslösa krigshetsare" vill givetvis se Saddam avsatt och ersatt med en demokratisk regering.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-02-24 00:21:00
|
|
Gnurf |
"INTE hört talas om" menade jag givetvis. :P
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-02-24 02:10:00
|
|
Mike |
Re 13 16 & 17 Henrik och Viktor vet ju vad USA/CIA egentligen vill men jag har inte heller hört talas om de planerna. Konstigt med tanke på att Henrik tycker att jag platsar i Vita Huset. Jag får väl fråga Condi Rice nästa gång jag springer på henne i Vita Husets korridorer...
|
| |