Vems fel för fetma?

Inlägg #1: Postat: 2003-02-20 11:59:00
ullis
Äntligen nån som skriver hur det egentligen är, varför skall det alltid vara puttinuttit? fredrik har ju rätt,det är livstil som är problemet med fetman egentligen.gillar stile
Inlägg #2: Postat: 2003-02-20 15:23:00
Niklas J
Du har rätt i en sak - fetma var ett relativt okänt fenomen i västvärlden fram till 1945. Därefter har livsstilen bidragit till den samlade övervikten.

MEN, att bortse från de genetiska faktorerna, även hos män, är att göra det för enkelt för sig. Det finns till exempel personer av indiansk härkomst i Sydamerika som blir feta på nolltid. Varför då? Därför att deras förfäder, den genetiska arvsmassan, genom århundrandena lärt sig leva på mycket litet.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-20 15:29:00
Maria Flink
Tycker att du förenklar problemet en hel del. Jag tror inte att folk som är feta egentligen vill det. Om det vore så lätt som du beskriver det så hade vi inga problem, om alla hade möjlighet att träna 2 timmar per dag som du föreslår osv.
Jag tror att stress är en stor bov i det hela när det gäller snabbmat och att äta fel. Men du har rätt i att du provocerar många, frågan om en provokation hjälper de som är feta eller om man kan hjälpa dem på annat sätt, vad tror du?
Inlägg #4: Postat: 2003-02-20 15:30:00
Christer H
Storpack..? Ja det var ju en ny förklaring. Annars är det ju helt enkelt en fråga om att balansera input och output, dvs. intaget mot förbrukningen. Men det förutsätter ju kunskap och eget ansvar, vilket tyvärr är en bristvara idag. Själv väger jag givetvis precis det jag vill, och ska. Mvh CH
Inlägg #5: Postat: 2003-02-20 15:50:00
Matti Ståhlberg
Ät rätt, motionera mer och dö i alla fall. :-
Inlägg #6: Postat: 2003-02-20 18:13:00
Michael Ståhlberg
Tack för svaret Freddan.
BMI 28 är kosmetisk övervikt, inte
medicinsk. Mina kolestrolvärden
är perfekta, liksom blodtryck - trots
att jag är årsbarn med Flyande tunnan - Göran Persson.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-06 15:56:00
Nova
Du har rätt, bara en kort reflektion-
det känns som du fegar ur ngt istället för att komma till sak ordentligt, saken är den att fetma är oatrakttivt för dom flesta och vi ska inte glömma att vi alla döms efter vårt utseende. Det är inte synd om överviktiga överhuvudtaget, alla tjocka är inte glada och mysiga och man bör inte slänga upp anorexivarningsflaggen så fort någon nämner bantning. Alla ser bättre ut och känner sig friskare som smal än som överviktig.Alla.
Annars var det bra.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-06 15:56:00
Nova
Du har rätt, bara en kort reflektion-
det känns som du fegar ur ngt istället för att komma till sak ordentligt, saken är den att fetma är oatrakttivt för dom flesta och vi ska inte glömma att vi alla döms efter vårt utseende. Det är inte synd om överviktiga överhuvudtaget, alla tjocka är inte glada och mysiga och man bör inte slänga upp anorexivarningsflaggen så fort någon nämner bantning. Alla ser bättre ut och känner sig friskare som smal än som överviktig.Alla.
Annars var det bra.
Laddar...