|
Inlägg #21: Postat: 2003-02-18 18:07:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 19 |
Du tycker alltså att Saddam Hussein och George Bush är ungefär lika stora skurkar?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-02-18 18:09:00
|
|
rh |
Om du är läskunnig borde du försått det nu...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-02-18 18:09:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 20 |
Det beror på föreställer jag mig dels USAs stöd till Israel, dels att de amerikanska västerländska värderingarna betraktas som ett hot mot det traditionella muslimska samhället.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-02-18 18:10:00
|
|
rh |
jag är inte att döma vem som är värst. Jag reagerar mot hyckleriet detta krig iscensätts för.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-02-18 18:15:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 24 |
Ha-ha, du vågar inte svara på frågan!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-02-18 18:16:00
|
|
rh |
Så du menar fullt uppriktigt att araber i allmänhet är emot frihet och är beredda att oprovocerat offra sina liv mot att människor på andra sidan jorden har ett annat livssätt?
Det är inte bara en fördummande kommentar utan rent av rasistisk.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-02-18 18:19:00
|
|
rh |
Vågar? Har det inte fallit dig in att jag inte vill skriva saker jag faktiskt inte anser mig ha någon rätt att utala mig om. Jag har aldrig träffat Saddam Hussein, inte heller är jag bekant med President Bush.
Den information jag får har passerat genom x antal källor. Det enda jag säkert kan säga är att jag nog inte sympatiserar med någon av dem.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-02-18 18:22:00
|
|
rh |
Spelar det egentligen någon roll vem som är värst när bådas ändamål är ytterst tvivelaktiga?
Det enda man kan göra är krtiskt granska.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-02-18 18:26:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 27 |
Du åberopar att du inte har "rätt" att uttala dig om vem av Saddam Hussein och George Bush som är den värsta skurken? Tycker du verkligen att denna din undanflykt framstår som trovärdig?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-02-18 18:27:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 26 |
Säg, vilket av mina yttranden föreställer du dig har innebörden att "araber i allmänhet är emot frihet och är beredda att oprovocerat offra sina liv mot att människor på andra sidan jorden har ett annat livssätt"?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-02-18 18:32:00
|
|
rh |
Som sagt samuel, jag tycker inte frågan riktigt hör hit, men jag har skrivit en massa annat av mycket större vikt du gärna kan anfalla.
Du skrev att de amerikanska västerländska värderingarna betraktas som ett hot mot det traditionella muslimska samhället.
det samhälle som man antas de flesta muslimer anammar
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-02-18 18:36:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 31 |
Så min förklaring till USA-hatet i Pakistan med bl.a. att de amerikanska västerländska värderingarna betraktas som ett hot mot det traditionella muslimska samhälle, föreställer du dig att betyder att "araber i allmänhet är emot frihet och är beredda att oprovocerat offra sina liv mot att människor på andra sidan jorden har ett annat livssätt"? Vi kan här dock bortse från att pakistanier inte är några araber.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-02-18 18:46:00
|
|
rh |
Så det finns inte stora folkmajoriteter mot USA i nämnda områden?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-02-18 18:48:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 33 |
Visst, men är det min förklaring till USA-hatet i Pakistan med bl.a. att de amerikanska västerländska värderingarna betraktas som ett hot mot det traditionella muslimska samhälle som du föreställer dig att betyder att "araber i allmänhet är emot frihet och är beredda att oprovocerat offra sina liv mot att människor på andra sidan jorden har ett annat livssätt"? Vi bortser här från att pakistanier inte är araber. Du kan ju inte veta allt.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-02-18 19:03:00
|
|
rh |
Om vi bortser från att Pakistan inte är arabiskt kan ja föröska formulera det så här. Grunden i min uppfattning är att terrororganisationer rekryterar folk från vanliga civila. Vad gör att de ställer upp som självmordsbombare etc. ? Jag tycker att det är naivt att tro det beror på att väst har en anna livsstil.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-02-18 19:19:00
|
|
Mike |
Själmordsbombare tror att de automatiskt kommer till paradiset eftersom de blir martyrer i striden mot Islams fiender. Dvs striden mot de "otrogna". Att inte tro att Amerikas Kristna Liberala/Israels Judiska Liberala livsstil har med saken att göra är NAIVT och okunnigt.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-02-18 19:34:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 35 |
Få se om jag begripit dig rätt: Du tänker dig alltså alltså att "vanliga" pakistanier blir själmordsbombare?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-02-18 20:24:00
|
|
CalWin |
Observera att synen västerländska statsstater med individuell frihet i mångt och mycket skiljer sig från den ortodoxa islamistiska tanken på en stat kalifat under en lag och makt gud. Dessutom finns en helt annan tidsuppfattning i mellersta östern. Islams guldålder slutade ca 1400 och korstågshändelserna är fortfarande högst reella. I väst tänker vi mer individuellt och därmed i generationshorisonter. De filosofiska skillnaderna är mycket intressanta.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-02-18 21:29:00
|
|
rh |
ok ska försöka förklara vart jag ville komma :
Det som troligtvis upprör de nämnda är västs sätt att sköta sina förehavanden på plats.
Både genom att stödja någon samtidigt som gamla avtal kan vara glömda, ända från kolonialtiden fram till vår dags oljeutvinning.
Det är inte bara USA som kan skyllas för detta samtidigt som att försök att influera demokrati inte kan fördömas alltså inte med våld.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-02-18 21:33:00
|
|
rh |
Att USA är ett av de länder som varit aktivt i området på senare år kan kanske förklara att det är just de som blir målet för hatet.
Inte minst för Israelkonflikten etc.
En del av det blossande hUSA-hatet kan nog också härledas från ett hätskt prästerskap i politikernas händer.
|
| |