|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-17 22:18:00
|
|
JSK |
Holland har inte defactolegaliserat för att göra Amsterdam "trevligt". Man har gjort det för att förbudspolitiken gjorde så mycket mer skada än nytta. Man separerar marknader för tung och lätt narkotika och polisen kan koncentrera sig på allvarliga brott. Det har visat sig vara en framgångsrik strategi. När ska Sverige erkänna detta?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-18 08:07:00
|
|
Tommie Nygren |
Jag undrar en stilla sak: Är Amsterdam otrevligt? Var har du fått det ifrån, Magdalena? Personligen vet jag inte, jag har inte vart där. Problemet är att om en liberal åker dit så snackar han om hur finfint allt är och om en förbudsivrare åker så är det narkomaner överallt. Men vad är sanningen? Ska jag behöva åka dit för att ta reda på det?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-18 09:34:00
|
|
jimb |
Jag har varit i Amsterdam och rapporterar härmed att det var en mycket varm stad, mycket trevlig.
sedan att det finns små kafeer med ett urval rökverk och kakor tillverkade av en cannabiskvalitet vi Sverige bara kan drömma om,gjorde det hela inte sämre.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-18 10:02:00
|
|
BL |
Ja, naturligtvis är ju utlandet alltid så mycket trevligare än vårt svenska fosterland. Det är märkligt hur folk överhuvudtaget står ut när Göran P och hans gelikar hela tiden envisas med att begränsa friheten...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-18 10:18:00
|
|
Tommie Nygren |
BL: Ironisk eller inte? Framgår inte, men jag menade mer att det är SVÅRT att veta huruvida en stad i ett annat land är trevlig eller inte om man inte har besökt den. Helt enkelt: om Amsterdam är trevligt så funkar ju en avkriminalisering. Om Amsterdam är jättehemskt så var det kanske inte helt lyckat. Men jag vet inte vilket. Jag tror på det första, men jag vet inte.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-18 21:37:00
|
|
Magdalena |
Amsterdam har sina trevliga kvarter,helt klart. Men sen har de sina otrevliga också. Och jag är ingen förbudsivrare. Men Amsterdam är ju känd som Europas knarkmetropol,i alla fall förut. Det var det jag menade.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-18 21:39:00
|
|
Magdalena |
Och du frågar var jag fått det ifrån. Enkelt,jag har varit där.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-19 02:53:00
|
|
Tampa |
Magdalena, Amsterdam är trevligt som bara den. Största missprydnaden är hundskit på gatorna, men det kan man knappast klandra narkotikan för. Vet inte vad du tycker är så otrevligt, du kanske borde röra dig bort från turistkvarteren om junkies är ett problem. Håller du dig i närheten av plattan när du är i Stockholm också ?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-19 08:02:00
|
|
Magdalena |
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag säger att Amsterdam har sina trevliga kvarter,men också sina otrevliga eller hur?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-19 08:03:00
|
|
Magdalena |
Och jag kan ju säga att jag nog tycker Hamburg är värre,med sina heroinister vid centralen och där har de väl inte sådan narkotikapolitik?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-19 16:06:00
|
|
Tampa |
Magdalena, jag kan inte se några otrevliga kvarter i Amsterdam. Tala om vilka gator du menar så ska jag se efter.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-19 16:46:00
|
|
Magdalena |
Det räcker väl med att säga "Red light district" eller??? Och varför är du så på hugget? Vad är det jag sagt som stör dig så?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-20 14:34:00
|
|
Tampa |
Så jag är på hugget för att jag inte håller med dig ? Det är inget fel på red light district. Hyrorna är höga och många "vanliga" människor bor där mer än gärna. Du pratar om otrevliga kvarter, jag påstår att sådana inte existerar i Amsterdam eftersom det inte finns någon segregation mellan verksamheterna. Vill du se genuint otrevliga kvarter så kolla in Klara i Stockholm.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-20 15:10:00
|
|
Magdalena |
Visserligen var det ett par år sedan jag var där men jag kan inte kalla det trevliga kvarter där de prostituerade sitter i skyltfönster och väntar på sina kunder! Och för tredje gången,har jag sagt att hela Amsterdam är otrevligt?? Och att Stockholm har sina otrevliga ställen är jag mycket medveten om.
|
| |