Inlägg #1: Postat: 2003-02-17 17:26:00
|
Marcus P |
De biologiska förklaringsmodellerna för altruistiskt beteende lider dessvärre av en viss "efterhandskonstruktionskänsla". De är såvitt jag vet inte testade, utan enbart logiska konstruktioner utifrån en "darwinistisk förutsättning".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-17 20:54:00
|
Jon B |
Om argumenten i den här typen av debatter inskränkte sig till hypoteser som blivit vetenskapligt testade så blev de ganska få. Såvida man inte, som någon debattör föreslog, definierar "vetenskapligt bevisat" som liktydigt med "minst en person tror att det är så här" :-
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-18 09:43:00
|
Marcus P |
Var det Stefan Whilde som skrev så? Nå, min poäng är att påpeka att det förvisso finns modeller som förklarar altruism ur ett "selfish gene"-perspektiv, men att det inte finns något som säger att det är så. Modellerna är konstruerade för att passa hypotesen om den själviska genen, inte för att passa verkligheten. Och åtminstone för mig känns de en aning som efterhandskonstruktioner.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-18 09:46:00
|
Marcus P |
Visst skulle argumenten bli få, men de skulle bli väldigt slagkraftiga. Konstruktivisterna har rätt tunga vetenskapliga belägg för sin ståndpunkt, men använder sig oftast inte av dem.
|
|