Inlägg #1: Postat: 2003-02-17 17:23:00
|
Samuel Sirén |
Det har sällan funnits ett krig för vilket argumenten varit lika goda som detta. Och ändå väljer demonstranterna att demonstrera mot just detta krig, istället för att demonstrera mot t.ex. Frankrikes djävelskap i Rwanda, vad Ryssland gör i Tjetjenien och vad Milosevic gjorde i Jugoslavien. Reportagen från demonstrationstågen visar också entydigt att demonstranterna jublade högst när talarna hätskt angrep USA, och att de mumlade ogillande när Saddams illgärningar fördes på tal.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-17 17:26:00
|
Samuel Sirén, forts |
Det är alltså samma gamla beklämmande, eländiga USA-hat som det alltid har varit, och denna gång manifesteras detta elände med att en massa vidriga människor ställer sig på Saddam Husseins sida, går i samma demonstrationståg som hand minister Tareq Aziz och försvarar hans innehav av massförstörelsevapen och hans förmåga att sprida förödelse, död och förintelse.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-17 17:48:00
|
Anders Lundgren |
Man blir förvånad över att det finns tmänniskor som är så naiva som du sune. Att saddam har massförstörelsevapen och tänker använda dem borde t o m du förstå. Varför har han annars gång på annan slängt ut FN-inspektörerna? För insp. är det också en omöjlig uppgift att hitta vapen i ett så stort land som Irak med denna jätteöken att bara gräva ner skiten i. Nej, Saddam måste liksom alla andra galna diktatorer avlägnas.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-17 17:50:00
|
Sune |
Succé, Sammy lyssnar - nästan - till ett argument. Så du förstår alltså att man inte nödvändigtvis är pro-Saddam för att man är anti-krig? Bra, då går det ju faktiskt att tala med dig. Nu måste jag gå. Men jag tycker vi har gjort framsteg!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-17 19:20:00
|
Magnus Ekström |
Vet du vad ett krig är? Du verkar ha en rätt kluven inställning eftersom du både propagerar och varnar för krig. Krig är död, lemlästning, förstörda familjer, psykologiska infernon, föräldralösa barn och allahanda övergrepp. Kort sagt - hela paletten av mänskligt lidande. Om USA eller Nato inleder ett krig mot Irak - tror du då att den irakiska befolkningen direkt vid krigsslutet kommer att älska landet i väst?
OM det finns ett alternativ till krig - är det inte värt att prova det?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-17 21:55:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 5 |
Javisst, vilket alternativ till krig hade du tänkt dig?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-17 21:59:00
|
Samuel Sirén, mera svar på svar 5 |
Två av mina farbröder stupade då de försvarade Finland mot Sovjetunionens invasionsförsök år 1939. Jag är alltså finlandssvensk. Min familj och min släkt vet alltså mer än de flesta vad det innebär att dra ut i krig för att försvara friheten. Ibland får jag intryck av att svenskar i Sverige tar freden och friheten som så för given att de tror att alla hot försvinner bara man stoppar huvudet i sanden och önstetänker riktigt, riktigt mycket.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-17 23:01:00
|
Magnus Ekström |
Om du har en så personlig länk till vad krig innebär - hur kan du då förespråka det? Krig är inte ett civilicerat sätt att lösa ett probem. Ibland måste man ta till det ändå, men inte i den är situationen. Om världssamfundet kan förena sig bakom t.ex. Frankrikes, Tysklands och Rysslands fredliga förslag från 10 februari, kan vi möjligen se en långsiktig fredlig lösning.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-18 00:40:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 8 |
Krig är ibland nödvändigt för att försvara friheten och paradoxalt nog freden. Och vår frihet och fred är extremt hotad av förekomsten irakiska massförstörelsevapen. Så länge Saddam sitter kvar och tar varje tillfälle i akt att sabotera FN-inspektörernas arbete vilket han ju gör i alla lägen det inte föreligger akut krigshot finns det en högst påtaglig risk för att han till sist skall lyckas skaffa tillräckligt med massförstörelsevapen för att hota oss på riktigt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-18 00:44:00
|
Samuel Sirén, forts |
Läste du förresten att Saddam har frågat Sverige, Finland och Japan vilken beredskap vi har mot mjältbrandssmitta? Varför tror du att han ställde den frågan till oss?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-18 07:55:00
|
Lasse Thn svar på 2 |
USA-hat...bla bla bla...Skitsnack. Försök förstå att alla är inte så jävla enkelspårig som du...tar man reda på vad USA hittat på under årens lopp så är det inte konstigt att man blir kritiskt till vissa delar i deras utrikespolitik.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-18 09:21:00
|
Sune |
Svar till Anders Lundgren, svar 3: läs innantill, pucko. Skriver jag att Saddam inte har massförstörelsevapen? Nej. Skriver jag att jag gillar galna diktatorer? Nej. Jag skriver bara att man kan vara mot krig, utan att för den skull vara för Saddam.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-18 10:53:00
|
Rog |
Jag håller med dig om att krig ibland, tyvärr, är nödvändigt siren. Dock anser jag att i just detta fall är det inte rättfärdigat men det är ett sidospår till det jag egentligen undrar. Du skriver "vår frihet och fred är extremt hotad av förekomsten irakiska massförstörelsevapen.",
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-18 10:54:00
|
Rog |
jag håller med dig. Men är den inte lika hotad Av förekomsten av amerikanska kärnvapen? Ska vi, efter att USA invanderat och "avväpnat" Irak, sedan invandera USA? Det vore väl logiskt, om man resonera som du gör, eller?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-02-19 07:26:00
|
flemens svar på 10 |
Varför tror du att saddam frågade? Vad i hela friden har saddam, världens mest kunnige i massförstörelsevapen, för det har USA sagt, att lära av sverige? Jo, det förståss han ville veta vårt försvar mot det, så att han kunde anfalla oss där vi minst anar det...tänkte inte på det.
|
|