Inlägg #1: Postat: 2003-02-16 17:34:00
|
flemens |
Dom två motpolerna leker i samma sandlåda.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-17 00:16:00
|
Bertram |
Fast det känns faktiskt lite som en ny och vanlig grej att oreflekterat haspla ur sig massa halv-, hel- och t.o.m. osanningar om USA bara för sakens skull också. Men all kritik är naturligtvis inte fel, även om det känns konstigt att ett ett helt land får massa skit för allt möjligt. Dagens USA får skit för saker som tidigare regeringar gjort och uppenbart goda amerikanska insatser glöms väldigt lätt bort.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-17 08:23:00
|
Anna |
Det finns säkert en del "goda" ting som Amerika är upphov till. Men jag gillar inte hyckleriet kring USA. De utger sig för att vara så jävla starka och bra och leker världspoliser så fort de kan. Men det finns en baksida på varje mynt, som någon skrev, och denna baksida som hos USA är ganska stor är det inte mer än rätt att kasta ljus på! USA är på väg att bli en modern diktatur.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-17 09:46:00
|
Anders |
Bertram: Är det något i artikeln som du uppfattar som halv- eller osanningar? Kan du berätta vad det är, det skulle vara intressant.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-17 11:34:00
|
Bertram |
Anders >> * Att det amerikanska systemet skulle främja profit framför männsikor är befängt. * I hela stycket som börjar med "USA har i decennier..." finns det ett flertal tveksamma påståeende om amerikansk inblandning på olika platser. * Att USA och GB skulle vara de mest ojämlika länderna i västvärlden är tveksamt, men kan kanske bero på vad man menar med "väst" * " Hemlösa ligger i var gathörn" är ju bara skrattretande. Det finns hur mycket som helst...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-17 11:35:00
|
Bertram |
>>
Dessutom utelämnas andra fakta som att t.ex. en jättestor del av Sveriges befolkning skulle räknas som "fattiga" i USA eller att de hjälpt omvärlden vid ett flertal tillfällen.
Det är också tveksamt om man kan summera ihop saker gjorda under olika tider, av olika regimer och lägga detta i någon slags "skuldpåse". Dagens regim har ju inte ett skit med Vietnamkriget att göra.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-17 20:18:00
|
Fredrik Grandin |
Bertram: Det amerikanska systemet sätter profit över människor. Och med det menar jag till exempel att det inom sjukvård anses det viktigare att kunna tjäna pengar på den, än att den skall finnas tillgänglig för alla och i samma kvalitet för den FINNS inte tillgänglig för alla i samma kvalitet, så är det faktiskt, bl.a. på grund av den frivilliga sjukförsäkringen, som leder till att fattiga människor med lite pengar väljer bort sjukföräkring, det ger en extra slant var månad - spiralsystem.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-17 20:19:00
|
Fredrik Grandin. forts... |
Jag menar också sådana saker som att Alan Greenspan, amerianska riksbankens big boss, säger att amerikanska låginkomsttagares lönestagnation de senaste decennierna är en positiv sak för att det främjar företagens kapitalflöden. Detta är för mig att sätta profit före människor, och jag skulle kunna nämna massor av exempel.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-17 20:24:00
|
Fredrik Grandin |
För övrigt vill jag bara säga att jag för cirka två minuter sedan hade svarat på allt det du sade, grundligt och utförligt, punkt för punkt. Men den här JÄVLA datorn bestämde sig för att ta bort hela jävla skiten. Piss! Fan! Helvete! Jag svär, men det skiter jag i - jag hade suttit i mer än en timme och skrivit. SÅ jävla helvetes dum som jag är hade jag inte sparat mer än inledningen. Tro mig om du vill. PISS. Orkar jag inte svara igen... är bara förbannad.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-17 20:52:00
|
Bertram |
Jag tror dig och saknar din förklaring. Jag t.o.m. förstår ditt resonemang ang. "profit före människor" nu när du förklarat det även om jag tycker att ordvalet är klumpigt. Det finns en annan sida av profitresonemanget som gör att landet är det rikaste i bnp mätt alltså i världen och att det dessutom för många går att förverkliga sig själva och sina idéer bättre där än någon annan stans på jorden. >>
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-17 20:55:00
|
Bertram |
>> Detta är dock kanske en annan diskussion och innan jag får mothugg mot detta så bör jag kanske påpeka att även jag tycker att det är synd och skam att de inte lyckas hantera fattigdomen på ett bättre sätt i USA.
I dessa dagar öser folk, helt onyanserat ur sig agg mot hela USA. Ett helt land och hela dess historia får all tänkbar skit. Det jag ville ha sagt tidigare var bara att man kanske kunde nyansera det hela en aning, det finns väldigt mycket bra som är helt unikt för "Staterna" också.
|
|