Inlägg #1: Postat: 2003-02-16 16:59:00
|
Erik Lindgren |
Men du kan fortfarande inte motsätta dig det som står i artikeln med att säga så, ty artikeln är fakta, och inte bedömningsfrågor. USA är i mångt och mycket dubbelmoralens högborg, precis som alla andra politiska stormakter. Den ena handen vet inte vad den andra gör, kallas det.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-16 18:08:00
|
Bertram |
Hmm... "fakta"? Är du verkjligen säker på dina källor? Har inte Förenta Staterna gjort omvärlden ganska många goda tjänster genom åren också? Är det ändå inte för de allra, allra flesta ett gott samhälle att leva i? Hur mäts fattigdom? är t.ex. inte Brasilien ett mer ojämlikt land än USA och GB? Skall dagens regim belastas av dumheter tidigare regimer gjort? Det finns många frågeställningar att tänka på. Men skall de då bomba Irak? Högst tveksamt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-17 02:15:00
|
Erik Lindgren |
Jag påstår inte att USA är ett genomont land, däremot har man genomdrivit lagar som är direkt vidriga och integritetskränkande. Det finns alltid två sidor av samma mynt, och vägra se den ena sidan är misstag vi alla måste akta oss för. USA har gjort världen tjänster, men också otjänster.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-17 13:53:00
|
Jan-Olof Fjellstrand |
USA gör definitivt inte allting rätt, men åtminstone har landet mod att göra någonting. Just mod och handlingsförmåga är något Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet saknar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-17 19:16:00
|
Fredrik Grandin |
Bertram: Visst, USA har gjort en del bra saker, men det rättfärdigar väl inte det dåliga? Då skulle man kunna påstå att Saddam är bra, efter som han såg till innan sanktionerna, är väl bäst att påpeka att irakiska kvinnor fick mycket större frihet, och för att han hyfsade till irakisk sjukvård m.m. Det tror jag inte någon av oss vill säga. Man måste kunna rikta samma sorts kritik mot sin egen kultursfär och med det menar jag väst.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-17 19:21:00
|
Fredrik Grandin |
Jan-Olof: De gör någonting, men av vilka anledningar? Tror du att de alltid gör det med "världens bästa" i åtanke? Jag håller med om att Sverige efter Palme blivit väldigt fega och håglösa, men ocksä; skall man göra något skall man göra det av rätt anledning, vilket jag är övertygad om att USA ofta inte gör. Och den anledning som nämns som skäl kanske inte alltid är den sanna, eller i alla fall den enda?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-17 21:09:00
|
Bertram |
FG >> Nej det är klart att inte bra saker rättfärdigar dåliga. Men det var inte George W Bush som lät invardera Vietnam eller kriga någon annan stans förutom Afghanistan då. USA har bytt styre i alla skikt flera gånger, men kan liksom inte kritisera ett helt land på det sätt du gör. Och du gör det faktiskt helt onyanserat utan att nämna många av de bra saker som faktiskt finns i landet och som kommer därifrån. Antagligen är det mer bra än dåligt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-17 21:11:00
|
Bertram |
Korrektion.
"...gånger, men..." skall vara: "...gånger, man..." Eller kanske ännu hellre: "...gånger. Man..."
|
|