Ordet är fritt Henrik Hermansson

Inlägg #1: Postat: 2003-02-15 18:10:00
Henrik Hermansson
När jag läste din artikel fick jag omedelbart en klar uppfattning om vad du vill säga mig. Om jag vore recensent av artiklar skulle du få bra betyg. Varför skulle jag recensera poesi utifrån andra premisser? Jag tycker inte att poesi är något mystiskt. Poesi är en av många olika uttrycksformer och ska bedömas på samma sätt. Tycker jag och kanske endast jag. Det du skriver i artikeln kan också sägas med poesi.
Inlägg #2: Postat: 2003-02-15 18:16:00
Henrik Hermansson
Om jag missförstod din text helt och hållet - vems fel vore det? Jag anser att det vore ditt fel - skribenten har ett pedagogiskt ansvar i brist på bättre ord. Jag tror också att du skulle vara mån om att rätta till missförståndet - du tycker inte att alla ska tolka texten som de vill och tycka vad som helst om dig om du har något att säga. Samma sak med poesi.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-15 18:33:00
Henrik Hermansson
För övrigt kan en skribent bli pedagogiskt på gränsen till det föraktfulla - t ex skriva läsaren på näsan att det inte finns någon universell lag om vad som är bra och dåligt. Det vet alla. Förklara detta - skulle jag skriva en objektiv recension istället? Det kan du inte mena.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-17 09:14:00
Marita
självupptaget? Nej, knappast. Även om jag skulle i mina ögon skriva världen mest fantastiska dikt där jag förstår vartendaste ord kan jag int förutsätta att någon annan ska förstå. Det är inte säkert att ordet "gul" är samma sak för mig som för dig. Eller att ordt "krig" betyder samma sak. Ord konnoterar olika för olika människor och dessutom blir konnoteringen större beronde på vilken kultur man lever i.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-17 09:17:00
Marita
självklart struntar man inte i hur andra tolkar saker och ting, men det är inget jag kan styra över.
Visst ska poesin också bedömas, men inte på hur "förstålig" och "pedagogiskt rätt" den är. Snarare utifrån stil, känsla, rytm, innerlighet, mening. Men återingen. Människor tolkar olika.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-17 09:21:00
Marita
om du skulle missuppfattat min text vore det delvis mitt fel, men om jag uppfattar min text som förstålig och ingen annan gör det då är det upp till mig och jag vill förklara och då framstå som pedaogiskt rätt och ansvarsfull eller inte förklara och då framstå som en idiot.
Hajar du hur jag menar?
Ansvaret ligger hos skribenten att stå för den skrivit och kunna argumentera för det....men tolkningen ligger hos läsaren. Det kan jag inte styra över.
Inlägg #7: Postat: 2003-02-17 09:22:00
Marita
objektiva recensioner kan man aldrig skriva. Och det är ju inte det jag menar heller, jag puffar ju faktiskt för det motsatta, att allla tolkar på SITT sätt och på så vis kan inte en recension bli objektiv.
Men man kan ju sträva efter obvjektivitet..
Men det uppnås väldigt sällan.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-18 14:41:00
Henrik Hermansson
Ja, alla tolkar olika. Alla har olika syn på poesi. Jag tycker inte ens att en recension ska sträva efter objektivitet, i så fall skulle de ju handla om kommatering och verbböjning.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-18 17:11:00
marota
Ja, där är vi då överens i alla fall..
så förstår vi varandra nudå? även om jag inte håller med på många punkter?
Laddar...