Därför är kriget mot Irak vidrigt

Inlägg #1: Postat: 2003-02-14 19:53:00
Objektiveitet var det..
eh..Serberna försökte inte införa nåt storserbien, dom försökte hålla ihop Jugoslavien som ett land. Ruskis utrotar inga folk i Tjetjenien. Sovjet blev "inbjudna" till Afghanistan på samma sätt som USA blev "inbjuden" till Grenada, och jag kan inte minnas några nämnvärda reaktioner om det heller, eller Panama fdd.
Inlägg #2: Postat: 2003-02-14 23:05:00
Objektivitet eller?
Va fint.
Serberna försökte hålla ihop Jugoslavien. Det rättfärdigar allt mördande, all etnisk rensning alla läger och så vidare. Va fint det känns när ryssarna försöker att få Tjettjenien att bli ett bra land och det som jag undrade, om du vill ha ett specifikt exempel är, var var du och alla andra när Afgahnistan "bjöd" in Sovjet till sitt land? Men det kan man ju inte protestera emot. Det var ju ett vänsterland.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-14 23:06:00
Objektivitet eller?
Jag glömde, eh... Förlåt mig
Inlägg #4: Postat: 2003-02-14 23:28:00
Objektivitet var det..
Du har taggarna utåt, det märks, Och då tolkar du allt du ser utefter din sinnesstämning. Jag har inte pratat nåt om rättfärdigande av nånting. Jag har inte pratat om det eller det landet är höger eller vänster. Försökte bara införa lite fakta. När man är i affekt är man inte så objektiv, eller hur? Jag personligen protesterar inte mot det här kriget, eller nåt annat krig.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-14 23:52:00
Objektivitet eller?
Eftersom jag är i affekt, så vore jag glad om du, som uppenbarligen har alla sinnen i behåll, beskriver vad jag har för fel i mitt inlägg 2 där jag reagerar på ditt inlägg 1. På vilket sätt har jag förvrängt fakta. Jag är tacksam för ett nyanserat tillrättaläggande.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-15 00:00:00
Objektivitet eller?
Jag väntar ivrigt på svar enligt inlägg 5. Under tiden så kan du väl beskriva för alla som flytt från forna Jugoslavien till bl. a. Sverige, varför dom gjorde detta utan anledning. Dom borde förstått att det som hände där inte var något farligt, eller, dom var i affekt såklart. Vilken tabbe, att dom inte insåg detta.
Inlägg #7: Postat: 2003-02-15 07:26:00
Objektivet var det..
Ska jag behöva upprepa mig? Men, okej, jag tar det sakta. Du raljerar över att jag på nåt sätt med mitt påstående att Serberna inte försökte skapa nåt storserbien, skulle påstå att det är okej att mörda och slakta folk. När man som du gör läser in saker som inte finns där, så är det inte så långsökt att anta att du skriver utefter nån känsla istället för att försöka vederlägga mitt
Inlägg #8: Postat: 2003-02-15 07:27:00
forts
påstående om att så inte var fallet, därav mitt antagande att du inte använde den logiska delen av hjärnan, utan den känslomässiga som ville få fram att folk som protesterar mot kriget skulle vara hycklare eftersom du inte såg dom i nägra demonstrationer mot serberna. Du förvränger fakta iom att du påstod att storserbien var målet med juggarnas krig mot utbrytarstaterna. jmfr med om norrland fått erkännande frå
Inlägg #9: Postat: 2003-02-15 07:27:00
forts
Tyskland att bli en självständig stat, och riksdagen skulle börja krig mot frihetskämpar, enligt ditt sätt och se det så skulle riksdagen försöka skapa ett storstockholm. Observera att jag inte pratar om några koncentrationsläger eller etnisk rensning av norrlänningar.
Inlägg #10: Postat: 2003-02-15 07:34:00
forts
svar på 6: Återigen så läser du in saker som jag inte påstått. Folk som flydde gjorde det för att dom var rädda att bli mördade. Det vi pratar om är är ditt sätt att tolka själva anledningen till detta. Obervera att jag inte pratar om rättfärdigande av koncentrationsläger eller etnisk rensning. bäst och lägga till det, tydlige
Inlägg #11: Postat: 2003-02-15 07:41:00
forts
F.ö. så verkar ditt minne ganska kort. Det förekom demonstrationer för fred då också, vad gäller krigen i bosnien och afghanistan, fråga t.ex. svenska afghanistankommiten. Att du tycks så passande ha glömt dom för att kunna kunna peka finger och känna dig helig är ditt problem.
Inlägg #12: Postat: 2003-02-15 09:25:00
Monkan
Intressanta inlägg. Men jag känner mig tvungen att kommentera det allra första inlägget i "Svar 1" där någon hävdar att serberna INTE strävade efter att återupprätta ett Storserbien under de jugoslaviska inbördeskrigen. Det är mycket, mycket fel. Hela Balkankonflikten är en nationalistisk härdsmälta och har varit så i flera århundraden. Och så gammal är tanken om ett Storserbien; för den existerar fortfarande än idag.
Inlägg #13: Postat: 2003-02-15 11:43:00
SHQ till obj
För att svara på din fråga så har jag deltagit i demonstrationer mot kiget i Afghanistan och mot de som händer i tjetnien. Å enda sidan så begår du ett gammalt debattfel när du tror att bara för att man väljer ett par oförätter att tåga mot så bär man på skenhelighet eller ett amerikahat.
Inlägg #14: Postat: 2003-02-15 11:44:00
SHQ
Så är det inte med alla. Däremot var det väldigt tomt i tågen mot Afghanistan eller det för Contras jag gick med i under 80-talet så jag kan även förstå lite vad du menar. Själv älskar jag USA och har bott i landet. mvh
Inlägg #15: Postat: 2003-02-15 23:42:00
flemens
SHQ: En fråga bara; anser du, så här efteråt att Contras förde en rättmätig och mänsklig kampanj som baserades på majoriteten av det Nicaraguanska folkets vilja?
Inlägg #16: Postat: 2003-02-15 23:47:00
flemens
Monkan: Om du vill så finns det härliga kommunsitiska, usa och eu-hatarvänliga ; författare som skrivit ett alternativt förspel till balkankonflikten, en som poppar upp i bokhyllan är Peter Gowan och "irrvägar till Kosovo" som visar att det var lite mer än sekellånga stamfejder det handlade om.
Inlägg #17: Postat: 2003-02-15 23:50:00
flemens tillägg
Och ja, det finns källhänvisningar av vilka man svårligen kan dra andra slutsatser än dom som anges i boken.
Inlägg #18: Postat: 2003-02-17 20:23:00
SHQ på 15
Flemens. Gillar du Per Ahlmark?
Inlägg #19: Postat: 2003-02-22 13:31:00
SHQ på 1
"koncentrationsläger "...I serbien. Vart då? Var kan jag läsa om det? Lär mig.
Laddar...