|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-14 17:09:00
|
|
ahnberg |
Hur skulle man störtat hitler menar du? Genom ett oprovocerat angrepp på tyskland? Då hade du fått sätt på världskrig min vän! Hur man överhuvudtaget kan bejubla krig och död är för mig obegripligt. Skitapa!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-14 17:36:00
|
|
Oscar M |
Det handlar ju om moraliska värderingar som sagt. Är det rätt att döda en för att rädda tio andra?
Inte självklart, själv tycker jag nog inte det...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-14 21:09:00
|
|
Jesper N |
Antagligen hade det räckt att de som blev de allierade hade visat lite diplomatisk stake 1936. Eller att Amerikanerna inte hade låtit tyska företag köpa in sig så hårt i Amerikanska intressen redan 1929 att tyskarna var rejält säkra på att inte få USA emot sig. Eller att fransmännen inte låst fast en tredjedel av sin militära kapacitet i Maginotlinjen för att lämna flandern öppen på samma sätt som 1871? och 1914. Etc.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-14 21:24:00
|
|
SHQ |
Paralellen mellan Hussein och Hitler drog jag också en gång men den blev inte djupare än mustach och användande av gas. Skulle man ta ditt tidsmaskinsincitament på allvar skulle man lika gärna angripa Turkiet, Israel eller Saudi Arabien.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-14 21:33:00
|
|
SHQ |
"ett enormt och brutalt väpnat angrepp " Det verkar vara viktigt att det skall gå brutalt till här. Kan man inte bomba lite försiktigt i ett land där en miljon människor redan avlidit på grund av FNs sanktioner eller var det kanske våldet som var det viktiga?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-14 22:42:00
|
|
Anna |
For USAs del handlar det mer om oljan an om att avvapna och andra regimen i Irak. "The key issue is oil, and a regime change in Iraq would facilitate an increase in world oil, which would tend to lower oil prices”. "Washington Times, 9/16/02". Ar det en bra anledning till krig??
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-14 23:02:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Släkt med han i Svenska freds?
Att jämföra Hitler med Saddam är
som att jämföra Al Capone med
John Dillinger, två gangsters i
olika divisioner, så att säga.
Capone spelade i division ett,
Dillinger i division två.
Hitler var ett hot mot civilisationen,
Saddam är mest ett plågoris för
sin närmaste omgivning.
Dina argument påminner dock om
de argument jag fick mig till livs
genom en bok av Henry Kissinger.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-14 23:40:00
|
|
jnne |
ja den som ändå hade en tidsmaskin och kunde åka fram och tillbaka och upprätta ett facit.
men, en sak är säker. jämför inte hitler och saddam. jämför amerika och hitler. amerikas historia är blodig. fast dom har ju inte haft krig på hemmaplan sedan syd-nordkriget. förutom tre fjuttiga flygplan, som dom själva ägde !!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-14 23:55:00
|
|
Ramona Danlen |
Så om man inte hittar nålen i höstacken så finns den inte där?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-15 15:52:00
|
|
what? |
Ska man förstöra varje land med väpnade angrepp för att man tror sig veta att de har massförstörelsevapen?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-16 14:16:00
|
|
Johan |
Jag vill påminna dig om att samma retorik användes innan Vietnamkriget av Usa. Det är förkastligt att använda historien som facit och handla efter den. Det är två hela olika situationer i två helt olika tider.
Hur gick det i Vietnamn för Usa? höll argumenten?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-17 09:35:00
|
|
Greger |
Japp, låt USA ta bort amatördiktatorn Hussein.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-17 17:25:00
|
|
Kent Davidsson |
Jämförelsen haltar betänkligt. Tyskland lyckades avskaffa demokratin, besätta Rehnlandet, intåga i Österrike och Tjeckoslovakien innan England och Frankrike förklarade krig när tyskland angrep Polen 1939. Kriget i Belgien-Frankrike dröjde dock till maj -40 och tog 2 veckor. Saddam har angripit Kuweit och världssamfundet slog tillbaka militärt efter ett halvår och det följdes av hittills ca 12 år av sanktioner.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-17 17:54:00
|
|
Majed |
ett riktigt bra inlägg, den här Jonas verkar vara en väldigt vettig människa..
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-02-18 04:11:00
|
|
rh |
Du skriver att vi skulle anfallit tyskland 1936 om vi vetat vad som väntade. Jag håller inte med dig.
Precis som man borde nu skulle man försökt nå en fredlig uppgörelse
naturligtvis.
det vi verkligen borde lära oss är att avtal som t.ex. versaillesfreden troligen är den största orsaken till andra världskriget dolken i ryggen som hitler själv kallade den.
De FN resolutioner som snickras ihop idagens läge ser inte heller mer ut som avtal för att bevara arabstaternas underlägsenhet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-02-22 14:59:00
|
|
Moral!? |
Visst, men dubbelmoral i så fall.
Saddam får inte ha några massförstörelsevapen...ok.
Men å andra sidan så är det uppenbarligen helt ok för USA att ha dessa?
Dubbelmoral och hyckleri utan motstycke.
|
| |