Kommentera Henrik Hermanssons krönika

Inlägg #1: Postat: 2003-02-11 23:26:00
Henrik Hermansson
Har jag sagt att bra poesi är den som den stora massan gillar? Hitta inte på.
Inlägg #2: Postat: 2003-02-12 09:12:00
Anna
Ja, jag tycker det är precis det du säger när du skriver "en bra dikt ska vem som helst kunna njuta av". Vems tyckande är norm? Om DU förstår medan jag tycker det är obegripligt - är det bra då? Ser du likadant på annan konst t ex bild såsom foto & målning?
Inlägg #3: Postat: 2003-02-12 13:13:00
Henrik Hermansson
Jag håller med dig delvis. Jag tycker att all konst handlar om kommnunikation. Och då måste både avsändare och mottagare anstränga sig för att meddelandet ska bli begripligt. En del poeter tycker inte att de har något sådant ansvar - och de tycker jag är klåpare.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-12 13:40:00
Frost
Resonemanget är populistiskt och utstrålar dessutom kulturkomplex. Även det man inte själv tilltalas av eller "förstår" kan ha ett värde. Framför allt har det existensberättigande. Hånfulla uttalanden om svår och onödig konst har vi hört tillräckligt av. Fram för mera tolerans, och ner med alla former av förtäckta sovjetideologier!
Inlägg #5: Postat: 2003-02-12 15:37:00
Henrik Hermansson
Alltså, en rescension/krönika handlar om min personliga åsikt. Därmed har jag inte sagt att jag förringar andras åsikter eller tycker att en del konst saknar existensberättigande.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-12 16:06:00
Frost
"Om jag inte begriper någonting första gången jag läser, och måste börja om, är det en dålig dikt. Det är alltid poetens fel, aldrig läsarens, om en dikt är obegriplig." Att läsa poesi är att läsa på ett annat sätt än när man läser prosa. Att läsa poesi handlar om att läsa långsamt, begrunda, och LÄSA OM flera gånger. Att insinuera att poeter är lata är naivt och ett hån mot dem som skriver poesi!
Inlägg #7: Postat: 2003-02-12 22:35:00
Henrik Hermansson
Vi har olika åsikter om poesi. Du tycker att man ska läsa om flera gånger, inte jag. Blanda inte in Sovjet, naivitet och allt annat. Det kan vara roligt att insinuera för att väcka debatt.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-12 23:07:00
Anna
Om två personer förstår en dikt medans du inte gör det - är den bra eller dålig då?
Inlägg #9: Postat: 2003-02-13 12:05:00
Frost
Det är inte fråga om att tycka det ena eller det andra. Poesi manar till eftertanke, och långsam läsning - det ligger i själva formen. Dessutom är "att förstå poesi" någonting helt annat än att förstå till exempel en matematisk formel. Poesi skulle ge dig mera om du tog det lite lugnare och läste om. Du får mer ut av den då. Poesi är ingen konsumtionsvara, slit och släng.
Inlägg #10: Postat: 2003-02-13 13:38:00
Henrik Hermansson
Anna: jag rescenserar, alltså skriver jag vad JAG tycker är bra och dåligt. Det är allt. Frost: Manar all poesi till eftertanke? Är det inte lite högtravande? Poesi är ingen konsumtionsvara, men väl korta fragment som kan säga mer en tusen ord eller ingenting alls. Du kanske tycker att den som läser poesi måste ha ett upphöjt lugn eller något sådant - det kanske inte är något för alla?
Inlägg #11: Postat: 2003-02-13 13:50:00
Anna
Isf borde du uttrycka dig mindre generellt och skriva "Det är alltid poetens fel, aldrig mitt, om en dikt är obegriplig." Vilket iofs är rätt korkat sagt det med. Poesi kommer i alla fomer och för alla läsare. Och jag själv skriver poesi som ibland kan betraktas som slit och slängpoesi. Jag ser inget fel i poesi som i n t e manar till eftertanke.
Inlägg #12: Postat: 2003-02-13 18:00:00
Frost
Nej, all poesi är ju inte bra poesi. Men det du kallar obegriplig poesi kräver ett annat sätt att läsa. Vilka poeter anser du för övrigt vara obegripliga? Vem är fienden?
Laddar...