|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-07 15:09:00
|
|
Jan E |
För övrigt vore det bra om förbudsivrarna någon gång, för omväxlings skull, kunde ha med aspekter kring det personliga ansvaret innan man ropar på förbud. Vuxna människor är i allmänhet inte lallande fånar som super skallen av sig bara för att man ser en spritannons. De som har alkoproblem måste hjälpas, men ett reklamförbud är inte någon lösning.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-07 15:36:00
|
|
Erik Lindgren |
Jan E, ska du påstå att politisk propaganda inte har effekt också? Kanske var därför både Hitlertyskland och Kommunistsovjet hade så stora propagandaavdelningar. Kanske är därför man har valkampanjer och sådant. Tyvärr, men folk tänker mindre än du anar. Det här handlar inte om att förbjuda SPRITEN, utan att begränsa företagens möjligheter att profitera på mänskligt lidande. Ungefär som förbudet mot cigarettreklam. För du kan ju inte påstå att alkoholens effekter i längden är enbart positiva.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-07 15:58:00
|
|
Daniel |
Ja, Herrejesus, vad skulle vi göra om inte pappa Staten skyddade os mot allt ont? Vi är ju för dumma för att tänka själva ...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-07 16:11:00
|
|
Erik Lindgren |
Daniel: ta en titta på vad jag sa om propaganda igen, och betänk vad det verkligen betyder. Om den skulle vara helt resultatlös skulle den inte finnas. Läs gruppsykologi och dra lite paralleller. Om du inte förstår vad jag menar, skulle jag gärna se att du utvecklade vad du tycker är dumt i det jag säger...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-07 16:33:00
|
|
Jan E |
Sansa ner dig Erik, jag diskuterar effekter av spritreklam och du kommer dragandes med irrelevanta jämförelser med propagandan i Hitlertyskland. Dessutom är “profitera på mänskligt lidande” ett otroligt dumt uttryck i sammanhanget. Kanske Volvo också profiterar på mänskligt lidande eftersom som det stundom händer att folk dör pga bilen? Eller Arla som bjuder ut födoämnen med för mycket fett så att folk dör av hjärt- och kärlsjukdomar. Profiterar de också på mänskligt lidande?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-07 16:44:00
|
|
Erik Lindgren |
Ursäkta min våldsamhet, men jag tycker bara det är lite vrickat att påstå att alkoreklam är effektlös, vilket jag upplevde att du gjorde. Man kan inte bli fysiskt eller psykiskt beroende av vare sig bilkörning eller Arla-produkter på samma sätt som alkohol.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-07 16:47:00
|
|
Erik Lindgren |
Jag tror att alkoholkonsumtionen kommer öka, pga reklamen. TROR. Det skulle vara bra om man bara kunde testa effekten av reklamen under en liten period och se om skadorna ökar märkvärt i förhållande till statens vinst. Men sådana testperioder är ofta omöjliga, pga marknadsintressen tyvärr. Ett beslut som detta stannar så länge någon tjänar feta pengar på det. Tyvärr. Sedan hur många som lider är en annan sak, det har det alltid varit.
|
| |