Vem vill ha alkoholreklam?

Inlägg #1: Postat: 2003-02-07 15:30:00
Erik Lindgren
Känner du att det betyder något för dig personligen om chefen för Absolut eller Chevas Regal eller Grants tjänar mer stålar? Isåfall varför? Vad vinner jag på detta?
Inlägg #2: Postat: 2003-02-07 16:56:00
Jan E
Erik, skippa vänsterretoriken. När möjligheter öppnas för företag att tjäna mer pengar brukar detta vanligvis leda till att även cheferna tjänar mer pengar. Detta gäller oavsett verksamhetsinriktning. Om företaget x i Norrlands värsta obygd plötsligt får en order som gör att de kan utöka antalet anställda med 200 pers så kan jag ta gift på att alla – inkl ortens gammelkommunister och kanske även Erik L – skulle jubla, även om ordern skulle få till följd att även chefen för x kan höja sin lön.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-07 16:57:00
Jan E
Så fungerar nämligen marknadsekonomin, men du kanske vill ha något annat?
Inlägg #4: Postat: 2003-02-07 17:19:00
Erik Lindgren
Vadå vänsterretorik?? Jag ställde ett par frågor till Thomas som jag undrade över. Om du ska komma och binda samman mig med Stalin, Hitler eller nåt annat pucko får du gärna göra det. Men då ska du vara uppmärksam på att jag kommer avfärda dig som en människa oförmögen till sansad debatt. Att du yttrar dig om mig i saker som inte hör till ämnet är bara störande och ger på inget sätt tyngd till dina argument, snarare tvärtom. Det är larvigt.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-07 17:28:00
Erik Lindgren
Att driva ett företag handlar om att tjäna pengar. Det är ingen välgörenhet, som många chefer, och VDer redan påpekat. Alltså kommer man bara anställa ny personal om detta anses som högst nödvändigt. Att man tjänar mera pengar betyder på inget sätt att man måste anställa mer personal. Det är möjligt att göra det, men det är inte en given utgång. Då jag inte bor på ett ställe där man lagligt tillverkar någon sprit kan jag inte yttra mig om sysselsättningen på dessa orter.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-07 18:36:00
Jan E
Du får ursäkta, men uttryck som “profitera på” och att “chefer tjänar pengar på” brukar höra hemma hos folk som inte gillar marknadsekonomi, utan vill ha något annat. Dock oftast oklart vad. Nej, jag binder inte samman dig med Stalin eller nåt annat pucko, men det vore intressant att få veta hur du ser på marknadsekonomin och hur mycket statlig reglering du vill ha av den.
Då kanske det blir lättare att förstå ditt resonemang kring spritreklamen.
Inlägg #7: Postat: 2003-02-07 19:49:00
Erik den petige ordnörden Lindgren
Var jag står politiskt har bara med saken att göra vad gäller den spritreklam vi diskuterar. Mina ståndpunkter finns i det jag skriver och jag tänker inte sätta etikett på mig.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-07 19:50:00
Erik Lindgren
Att göra vinst berör alla ekonomiska system, vad som gör mig tveksam till marknadsekonomin är dess tendens till att ofta bara handla om just detta, vinst, hög, snabb och tillfällig. Detta kan i många fall leda till stort lidande. Hur mycket man ska reglera den är svårt att säga, jag tycker att det är olika från fall till fall.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-07 19:56:00
Erik Lindgren
Vad gäller spritreklamen så tror jag att det kommer att öka försäljningen, och därmed konsumtionen. Reklam har ett syfte att locka till att köpa en viss vara. Om fler köper den varan kommer konsumtionen öka, såvida de inte byter ut den mot en annan vara vilket också är möjligt. Utgången är fösrtås inte sagd, men om det leder till ökad konsumtion ser jag det inte som något positivt.
Laddar...