Inlägg #1: Postat: 2003-02-05 13:57:00
|
Naseer |
Att jag har koll har jag aldrig påstått. Min ericsson felformulering lär jaga mig i all oändlighet. Vad jag menade var att Flextronics har tillverkningsrätten till Sonyericssons mobiltelefoner. De kontrollerar med andra ord jobben och väljer att flytta ut från Sverige till länder med billig arbetskraft.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-05 13:57:00
|
forts. |
Brist på anställningstrygghet skyller jag på globaliseringen, ja. Sverige vågar inte stå emot de stora kapitalmakterna på grund av landets storlek, saknaden på försvar mot ekonomins framfart är exakt det de globaliserade bolagen är ute efter. De kör med samma "köp och slit ut" tänkande som alla oss andra, enda skillnaden är att de sliter ut människor och Sverige lider i tysthet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-05 14:09:00
|
Mike |
I DDR hade alla jobb.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-06 17:12:00
|
D. |
Vänsterfolk talar gärna om solidaritet med tredje världen, men när västföretag ger medborgarna där möjlighet till ekonomiskt välstånd och svenska arbetare får byta jobbdet är få som faktiskt blir arbetslösa, då visar sig vänsterns nationalistiska sida.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-06 17:14:00
|
D. |
Vi i väst kanske förlorar lite på globaliseringen, på kort sikt. Men det är ett pris värt att betala för att tredje världen ska kunna utvecklas. För faktum är att snittlönen för de i U-länder som jobbar för "multisar" är dubbelt så hög som för de som jobbar för inhemska.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-06 17:16:00
|
D. |
I de fattigaste U-länderna får de som jobbar i amerikanska företag nästan 8 gånger så hög lön som de som jobbar i inhemska. Globaliseringen skapar högre löner, bättre miljö och ökat välstånd i u-länder.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-06 17:17:00
|
D. |
Mexikos USA-ambassadör, Jesus Reyes-Heroles, har förklarat: "I ett fattigt land som vårt är inte alternativet till lågbetalda arbeten välbetalda arbeten - det är inga arbeten alls.". Jag blir så trötta när den "solidariska" vänstern i väst faktiskt inte unnar u-länderna att utvecklas i en positiv riktning.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-06 23:11:00
|
Mike |
7. Det är nog inte bara det att de inte unnar arbetarna i u-länderna bättre utveckling. Det viktigaste för vänstern är dogmen kapitalism leder till utsugning och misär etc. Det som inte stämmer med dogmen "finns inte".
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-06 23:15:00
|
Stefan |
Det är inte missunnsamhet om ekonomisk utveckling i tredje världen som föranleder kritiken, det är omtänksamhet när frihandelsavtalen tillåter företag i frihandelszoner att betala arbetarna löner som ligger långt under fastslagna avtal ofta helt utan skyddsutrustning eller sjukersättning. Att naivt tro att frihandel löser alla problem är att leva med skygglappar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-06 23:20:00
|
Stefan |
Inte sällan motarbetas fackföreningsbildande av företagen genom uppsägningar, och i flera fall rapporteras inte missförhållanden av rädsla för att förlora anställningen. Jobben får gärna flytta utomlands, men då ska arbetarna i det landet får skälig lön och samma tryggheter vi i västerlandet får. Under 15 kr per 12-18 h arbetsdag som tyvärr är väldigt vanligt är ovärdig anställning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-07 23:21:00
|
Mike |
Slutsats av Stefans resonemang: Hellre ingen förbättring än en liten förbättring!? Varför det? Om de får dit jobben först och främst så kan de ju driva kampen om bättre villkor sen. Så länge de inte är frågan om tvångsarbete är det svårt att förstå din synpunkt. Är det för djävligt kan man ju sluta.
|
|