Inlägg #1: Postat: 2003-02-02 17:27:00
|
Bertram |
Jaså, det är "liberaler" som förespråkar krig?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-02 20:18:00
|
Mike |
Generellt sett: att strida mot de som berövar andra människor sin frihet är inte i motsats till liberalism. Liberalism är inte pacifism. Bertram: jag tror ingen har något emot en fredlig lösning vare sig liberaler eller andra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-02 22:23:00
|
Stefan |
Anledningen till frågan var mest att Fp är så på att skicka trupper och för ett krig i allmänhet. Individens okränkbarhet verkar rimma illa med ett krig som kommer att drabba oskyldiga civila. Jag trodde att liberaler skulle förespråka en fredlig lösning före krig just på den grundvalen. Ett krig kränker väl oskyldiga individer mer än något annat? Är inte det ett incitament att hitta andra lösningar än krig? Har inget alls emot principfasta liberaler, men dom är utrotningshotade nu för tiden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-03 14:03:00
|
Mike |
Alla är för en fredlig lösning i första hand? Utom Saddam förstås
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-03 17:20:00
|
Ramona Danlen |
Hur många kommer att dö om folket gör en kupp mot Saddam om de kommer så långt?
Är det verkligen någon som tror att det blir oblodigt?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-03 17:26:00
|
Erik Lindgren |
Oppositionen i Irak kommer iallafall inte att droppa kärnvapen över landet, eller hur? Dessutom komer en folklig kupp mot Saddam att vara mer demokratisk på det sättet att då kan irakierna själva välja sin framtid. De blir inte påtvingade något som de kanske inte vill ha. Det ligger ju även en viss ära och stolthet i en folklig attack, vilket kanske stärker folket. Blod kommer spillas i vilket fall som helst, det är inte Gandhi vi ska avsätta.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-03 20:44:00
|
Stefan |
Så argumentet är, om jag förstått det hela rätt, att en blodig inrikeskupp mot Saddam bör föregripas av ett blodigt krig mot honom eftersom oskyldiga ändå kommer att drabbas? Då är människor inte okränkbara trots allt, när man kränka dom i förebyggande syfte.
|
|