Inlägg #1: Postat: 2003-01-31 16:44:00
|
Isa W. |
Att skapa demokrati i ett land som haft en historia av diktatur är dessutom ett oerhört komplext problem. I många sydamerikanska och afrikanska länder har västvärlden sökt agera storebror i detta avseende och misslyckats. Men jag håller med dig om att omvärlden måste reagera inför denna såväl som andra diktaturer, även om jag tror mer på FN:s väg.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-31 19:40:00
|
Hugo Olsson |
Nazisterna tog livet av bland annat sex miljoner judar på tolv år de flesta på slutet. I Rwanda dödades 800 000 tutsis på en månad i en synnerligen noga planerad systematisk, landsomfattande massaker, innan Uganda invaderade och satte P för verksamheten.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-31 19:42:00
|
Hugo Olsson |
FN bildades med det uttalade syftet att förhindra att förintelsen skulle upprepas. FN visste flera månader i förväg vad som planerades i Rwanda, men gjorde INGENTING. Med USAs goda minne. Finns ingen olja i Rwanda.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-31 21:32:00
|
Isa W. |
Det som hände i Rwanda kan kanske jämföras med förintelsen, men varför mäta vilket som var vidrigast, mest människovidrigt, mest oförlåtligt. Vad ska denna jämförelse leda till? Är FN:s misslyckande i Rwanda ett argument för krig emot Irak?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-31 23:23:00
|
Hugo Olsson |
Njae. Ville peka på att man inte bara kan vänta på att FN ska lösa problemen. Och att det faktiskt var ett krig som stoppade dödandet det värsta dödandet i Rwanda. Krig är alltid en mycket dålig lösning, men det händer att ingen bättre finns. Dock är jag inte övertygad än om att det måste krigas i Irak.
|
|