Fångarna i Auswitzch hade...

Inlägg #1: Postat: 2003-01-31 16:44:00
Isa W.
Att skapa demokrati i ett land som haft en historia av diktatur är dessutom ett oerhört komplext problem. I många sydamerikanska och afrikanska länder har västvärlden sökt agera storebror i detta avseende och misslyckats. Men jag håller med dig om att omvärlden måste reagera inför denna såväl som andra diktaturer, även om jag tror mer på FN:s väg.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-31 19:40:00
Hugo Olsson
Nazisterna tog livet av bland annat sex miljoner judar på tolv år de flesta på slutet. I Rwanda dödades 800 000 tutsis på en månad i en synnerligen noga planerad systematisk, landsomfattande massaker, innan Uganda invaderade och satte P för verksamheten.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-31 19:42:00
Hugo Olsson
FN bildades med det uttalade syftet att förhindra att förintelsen skulle upprepas. FN visste flera månader i förväg vad som planerades i Rwanda, men gjorde INGENTING. Med USAs goda minne. Finns ingen olja i Rwanda.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-31 21:32:00
Isa W.
Det som hände i Rwanda kan kanske jämföras med förintelsen, men varför mäta vilket som var vidrigast, mest människovidrigt, mest oförlåtligt. Vad ska denna jämförelse leda till? Är FN:s misslyckande i Rwanda ett argument för krig emot Irak?
Inlägg #5: Postat: 2003-01-31 23:23:00
Hugo Olsson
Njae. Ville peka på att man inte bara kan vänta på att FN ska lösa problemen. Och att det faktiskt var ett krig som stoppade dödandet det värsta dödandet i Rwanda. Krig är alltid en mycket dålig lösning, men det händer att ingen bättre finns. Dock är jag inte övertygad än om att det måste krigas i Irak.
Laddar...