|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-31 09:45:00
|
|
Anna Hahne |
Du har rätt. Killar är en växande marknad för skönhetsindustrin. Det kan har att göra med att könsrollerna håller på att "suddas ut", och det är nu även MER viktigt för killar att vara lika snygga som ett ideal. Tjejer kan annars ha en tendens att gå på skönhetsmyten, pga av killar och tjejer fostras i i olika könsroller. Tjejer ska "behaga, och killar ska "prestera." Men som sagt, jag tror könsrollerna håller på att omstruktureras.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-31 10:38:00
|
|
PerB |
Är det inte så att det är "fult" att tycka att man duger?... Om man säger "fan va jag ser bra ut" så tittar folk konstigt på en... Men säger man "usch! Jag vill inte ha den här stoooora magen" så är det inget speciellt med det... Eh.. jantelagen?.. eller om jag nu har fattat det fel..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-31 13:10:00
|
|
Anna Hahne |
Den här attityden är ju kulturbetingad. Det har blivit så vanligt att folk känner sig missnöjda med sig själva att det anses ovanligt och "udda" att vara nöjd för en gågns skull och tala om det. Då ser folk ner på en för att man "försöker göra sig märkvärdig." Du har kanske rätt - jantelagen - en dum lag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-31 13:11:00
|
|
Anna Hahne |
Se på USA där folk i regel överdriver och skryter. Här i Sverige gör man inte så, man vill ju inte göra sig märkvärdig på något sätt. Här ska vi vara gråa trista anspråkslösa och attitydslösa svenssons för att ingen ska prata skit bakom vår rygg och säga att vi försöker "göra oss märkvärdiga" ;-
|
| |