|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-28 20:16:00
|
|
inger |
Det blir till att skriva en krönika då!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-29 11:26:00
|
|
Marcus P |
Underbart.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-29 15:20:00
|
|
Mia |
Ja, det kvinnofientliga samhället är precis lika mansfientligt. Tack för en strålande början på en jätteviktig diskussion!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-29 16:31:00
|
|
Marie H |
Bra, kämpa på med att hitta en manlighet som är trevlig och omtänksam. Båda könen behövs.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-04 14:48:00
|
|
Marita |
Håller med Mia. "Strålande början på en jätteviktig diskussion". Den behövs lika mycket som vad- kvinnlighet-är? diskussionen.
Absolut. Bra!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-05 19:02:00
|
|
sten |
Största hjälpen kanske skulle ges till mamman så att hon får kraft att ställa upp på sin dotter
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-06 17:20:00
|
|
Anna Li |
Otäckt, man undrar vad engagemanget har tagit vägen bakom alla floskler och effektivitetsprogram i vården. Men de är väl utbrända de stackarna också. Det känns som att det enda som behövs är att våga vara människa och möta en annan människa, men det blir kanske för obehagligt då.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-11 14:10:00
|
|
Marie H |
Känner igen situationen. Den hjälpbehövande blir ett pappersärende som skyfflas fram och tillbaka mellan olika åtgärder. Ingen lyssnar och ingen förstår. Ibland får pappersärendet ett aldeles eget liv väl skilt och avgränsat från den hjälpbehövande personen. Då är det illa ute, men tyvärr aldeles för vanligt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-18 21:13:00
|
|
Marre |
Jag kände igen mig i din krönika. Är själv en "tonåring" som förgäves försöker hitta min identitet. Vet inte riktigt var jag ska platsa mig själv. Utåt sett är jag alltid glad och positiv. Men samtidigt har jag blivit en person som fogar mig efter alla. Önskar att det var annorlunda. Önskar att jag lämnade mitt tomma skal.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-26 16:47:00
|
|
tone undén |
Termen lådvinsalkoholit är helt rätt. Den stora dunken gör att man kan gå lika ofta/sällan till bolaget, men dricka tre gånger mer. Man slipper se hur mkt det sjunker i flaskan och tar lättare ett och ett till glas till. Lådvinet är förnekarens värsta fiende/bästa vän. Inte för dig och mig, men för den som ligger på gränsen...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-27 21:24:00
|
|
Marie H |
Håller med dig om att nyheter förmedlas på ett dåligt sätt. De lyfts upp på felaktigt sätt, så att jag som läsare många gånger känner mig maktlös.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-28 11:03:00
|
|
Anna Li |
Mycket tänkvärd krönika Per! Är inte en stor del av problemet att tidningarna inte har något syfte utöver ekonomisk lönsamhet. Då publicerar man sådant som folk vill läsa och frossande i katastrofer och detaljerade mordbeskrivningar tillhör sådant som folk vill läsa. p.s jag tycker du ska svara på dina kommentarer - särskilt om du vill få igång en debatt
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-06 15:13:00
|
|
Andreas B |
Nja, krigiska paroller finns väl i de flesta religioner. Dock inte i buddhismen, inbillar jag mig. Krig mot otrogna blir tyvärr en baksida av mången religiositet. Glöm inte att religioner ofta används som maktmedel för att manipulera, snarare än för att frigöra.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-09 12:09:00
|
|
Marie H |
Per, du undrade vad jag har för förslag för att motverka maktlösheten. Jag är inne på samma spår som du, att focusera på de verkliga problemen. Ett problem är just makten och hur makt utövas. Att det är ett maktmissbruk av journalister att skriva lådvinsalkoholist, vinterkräksjuka, hedersmord, etc tycker jag är uppenbart. Det skapar bara förvirring om vad det handlar om. Att skapa osäkerhet är maktmissbruk. Journalister borde värna om språket och inte skapa förvirring för att sälja mer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-13 22:30:00
|
|
Marie H |
Per, jag gillar dina krönikor. Du sätter ord på sådant som jag tänkter på. När jag läste ekonomisk historia funderade jag mycket på hur fördelningen av pengar till forskning inom sjukvård och medicin sker. Jag kom fram till att problemet med snedvridningen börjar på Universitetet. Hårda ämnen kontra mjuka. Sedan skolas alla in i den bilden. Sen fortsätter det av bara farten.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-14 14:45:00
|
|
sten |
Det finns säkert skumma inslag i en del bolag som Roche, Nestle mfl.Har en viss insyn i Astra, min fru har jobbat där 35 år. Jag tror inte någon behöver jobba för att framkalla sjukdomar. Det finns tillräckligt mycket att försöka lindra eller bota genom nya substanser.
|
| |