Inlägg #1: Postat: 2003-01-24 15:29:00
|
Daniel |
Jag har en hyfsad koll. I.a.f så pass bra koll att veta att det inte är en sida som enbart gör fel. Båda sidor är dogmatiska med mängder av misstag.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-24 15:33:00
|
Danne |
Men vilka har större makt, bättre tillgång till vapen och stöd av USA?
Om man ska välja en sida före den andra så är det inte så konstigt att man väljer den svagare beroende på värderingar, så klart. Det betyder dock inte att man tycker det den svagare sidan gör är legitimt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-24 16:07:00
|
Anders Blomdahl |
Vi glömmer väldigt lätt bort...HUR... allt började i Palestina...efter andra världskriget . Där... finns roten till hela konflikten. Förstår vi inte detta ...kan vi heller inte...förstå.. palestinierna . Så...Daniel...har du enbart en "hyfsad koll"...läs på .
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-24 16:16:00
|
Mike |
Anders B.och Danne anser ni att Israel har rätt att existera och att skydda sina medborgare?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-24 16:36:00
|
Daniel |
Jag vet att arabstaterna sa nej till en palestinsk stat, så länge Israel existerar. Och att Israel direkt efter sitt grundande blev attackerat av sina muslimska grannstater. Till exempel.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-24 17:08:00
|
Anders Blomdahl |
Alla innevånare i Israel med ockupperade områden har rätt till existens . Problemet uppkom då judar koloniserade Palestina efter 2:a varldskriget med de allierades hjälp. Man fördrev..tvångsförflyttade och "köpte upp" mark av den bofasta befolkningen . De metoder som då användes av judarna kallas i dag... terrorism. En israelisk stat med palestinier som 3:e klassens innevånare..leder om inte inte palestinierna får sina rättigheter tillgodosedda....till fortsatt konflikt .
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-24 17:12:00
|
Anders Blomdahl |
Daniel : Du måste...Se orsaken... till att de arabiska grannstaterna attackerade Israel... till HUR... grundandet av staten Israel gick till .
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-24 17:24:00
|
Daniel |
Du skriver judar kolonialiserade Israel. Men du glömmer samtidigt att nämna att det har bott judar på platsen oavbrutet i ett par tusen år.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-24 17:26:00
|
Daniel |
Men klart att israelerna måste behandla även palestinierna med respekt. Håller jag självklart med om. Israel är dåliga på att följa sin egen konstitution där araber faktiskt har samma rättigheter som judar i staten Israel.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-24 17:28:00
|
Daniel |
Men min ståndpunkt i frågan står fast. Nämligen den att konflikten inte enbart beror på Israel, och att Israel är inte de enda som begår övergrepp.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-24 17:38:00
|
Erik |
Skitsnack och arabisk revisionism. Judar koloniserade inte mer än vad palestinier gjorde. Landet tillhörde ingen av folkgrupperna. Båda bodde i landet. FN föreslog en delning. Den ena gruppen accepterade den andra startade krig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-01-24 17:47:00
|
Erik |
Att hålla på den svagaste i en konflikt no matter what är ungefär lika intelligent som att propagera för den starkes rätt. Håller ni på brottslingar i deras kamp mot polisen också, de förra är ju "svagare"?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-01-24 18:33:00
|
Anders Blomdahl |
Erik : Tror du behöver bättra på dina kunskaper något . Överlevande judar från koncentrationsläger bla. fraktades till Palestina efter 2:a världskriget . Det är riktigt..det bodde redan judar där..men de levde i fred med palestinierna . Problemet uppstod då området koloniserades av de invandrande judarna . Med kunskap om historia..blir nutiden mer förståelig . Det är mkt. lätt att "slänga ur sig" åsikter..att förstå bakomliggande orsaker..ngt. helt annat .
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-24 19:10:00
|
Mike |
Ok Anders, omvärlden var kanske orättvis mot Palestina-araberna för 50 år sen. Så därför ska de få förvandla Israeliska män, kvinnor och barn till köttfärs idag?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-01-24 20:41:00
|
Anders Blomdahl |
Jag försvarar INTE våldet...men jag kan förstå palestiniernas frustration över det oerhörda förtryck de utsatts och UTSÄTTS för...av den israeliska militärens ÖVERMAKT. När människors uppgivenhet och vanmakt är total ...
och de inte har mer att förlora...i sin kamp för mänskliga rättigheter... tar de som sista desperata försök till... "självmordsbomber" .
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-01-24 20:50:00
|
Mike |
Vilken kvalificerad bullshit! Det är ju just försvarar våldet som du gör i sista meningen. Hur skulle det vara om de som en "sista desperat åtgärd" provade med lite peaceful resistance ala ML King eller Ghandi istället?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-24 21:17:00
|
Danne |
Tyvärr, verkligen tyvärr, skulle det innebära att de nog blir totalt utrotade. Men först då kanske de bägge sidorna inser vilket vansinne de håller på med.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-24 21:19:00
|
Anders Blomdahl |
Mike: Orden du uttalar och försöker lägga på mig...får Du Själv stå för !
Om du inte kan läsa innantill... är det ditt problem.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-01-24 21:26:00
|
Mike |
17. Vad bygger du den halsbrytande slutsatsen på? Jag garanterar att det skulle vara mycket mer framgångsrikt med peaceful resistance. Tyvärr finns det för många självmordsbombare som inte vill ha fred och för många som stöder dem.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-01-24 21:31:00
|
Mike |
15 & 18 "Jag fösvarar inte våldet ...men", "Jag är inte rasist ... men". Det är nog inte bara jag som ser igenom din brasklapp. Vilket "oerhört förtryck" utsätts palestinierna för, om vi bortser från direkta reaktioner på deras egen terrorism?
|
|