Mamma MIA

Inlägg #1: Postat: 2003-01-18 20:30:00
c-c
"Vår ekonomi" av Klas Eklund rekommenderas - lättläst, alla förstår. Handel är bra för alla, alltid. Handelshinder är dåligt för alla, alltid.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-18 23:07:00
Naseer
c-c, javisst, sånt dumt som miljötänkande och arbetares rättigheter måste bort! De hindrar ju den fria handeln. Visst...
Inlägg #3: Postat: 2003-01-19 19:00:00
Erik Lindgren
c-c: Jomen självklart, frågan är ju bara hur handeln bedrivs, eller hur? Den futtiga vinst som de sydamerikanska länderna gör på att deras befolkning förslavas och att deras miljö går åt helvete står på inget sätt i proportion till den vinst de multinationella jättarna gör. Arbetarna i ex. Sydamerika gör personligen INGEN vinst på sitt arbete i dessa läger, bara nationen i sig tjänar på att de arbetar, just därför att lönen är så låg att man nästan lika gärna kunde ta bort den.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-20 17:12:00
Marcus P
Den ekonomiska historien visar att frihandel ganska ofta sugit svettig balle, om man säger så. Statliga interventioner och viss protektionism har däremot lett till industriellt genombrott i alla industrialiserade länder utom England. Att läsa A-kursen i nationalekonomi samt "Till världskapitalismens försvar" kan förmodligen vara bildande, men det är ju inte så bra att BARA läsa dem.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-20 17:16:00
Marcus P
Att hävda att handel alltid är bra för alla och att handelshinder alltid är dåligt för alla är bara onyanserat, kategoriskt, aningslöst och dumt.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-20 22:49:00
c-c
"Den ekonomiska historien visar att frihandel ganska ofta sugit svettig balle, om man säger så." Du är f-n ta mig sjuk i huvudet - stick och kasta lite gatsten på McDonalds... Det är precis detta den ekonomiska historien *inte* visar.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-21 12:54:00
Marcus P
Svar 6 visar med all önskvärd tydlighet vilken nivå c-c vill ha på diskussionerna. Huruvida den ekonomiska historien visar att jag är sjuk i huvudet eller inte kan vi låta någon annan reda ut.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-22 01:42:00
d.
c-c... jag är frihandelsvän. Men jag skäms över att du också är det. Att i stället för att komma med väl underbyggda argument varför frihandel är bra så kommer du med argumentet: "Du är f-n ta mig sjuk i huvudet - stick och kasta lite gatsten på McDonalds..."...jisses.
Iofs kan man ju undra vad Marcus P bygger sitt "Den ekonomiska historien visar att frihandel ganska ofta sugit svettig balle" på?
Laddar...