Kvinnoideal som skapar ångest

Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 18:35:00
Anna Hahne
De flesta människor känner inte grov ångest för att någon har tagit nytt värdsrekord, men utseendehets däremot, det leder till ångest. Idealen visar ingen normal bild av hur en kvinna ser ut. Idealet speglar inte bilden av hur en normal kvinna ser ut, och det är ett problem som många brottas med.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 18:36:00
Anna H
oj, det blev visst en dubbelskrivning..
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 18:52:00
pUs
Anna; "Normal" bild? Vadå "normal" ? När den där terminologin används i exempelvis homo- och bögdebatter så blir det ett jävla liv. Jag tvivlar på att du ser ner på bögar för att dom inte är "normala" ?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 19:14:00
Anna Hahne
Vad jag skulle vilja se mer av är mångfald. Det är mångfald som är normalt! Inte bara ETT speciellt sorts utseende smal med stora bröst, inte bara EN speciell läggning. heterosexualitet Jag är trött på den stereotypa bilden av hur män och kvinnor ska se ut och hur de ska bete sig. Fram med individualitet!
Inlägg #5: Postat: 2003-01-15 19:34:00
Rödhårig
Ideal: det eftersträvade. Ingen eftersträvar att se ut som alla andra, alltså kommer idealet alltid att vara "onormalt".
Inlägg #6: Postat: 2003-01-15 19:52:00
Anna Hahne
Ja, visst är det tragiskt? Ideal kommer alltid att finnas, jag bara hoppas att man kan göra det lite lättare att stå ut med, ändra idealbilden genom att visa att det inte bara är ett sorts utseende som är eftersträvansvärt. -Att folk inte ska behöva må så dåligt över det. -Att folk inte tvunget måste se ut som skyltdockor för att duga. Man kan minska pressen på många sätt.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-16 15:48:00
perta
fel väg att gå att angripa idealen. Ideal kommer alltid finnas, det eftersträvansvärda-människan är en strävare. Ideal är i själva verket en naturlig, fiffig företeelse. Det man måste jobba med däremot är människors självkänsla. Att få våra ungar att från barnsben inse att de duger som de är. Den uppfostran fick jag och idag kan jag utan att bli det minsta stött se alla dessa tvättbrädemagade v-formade manskroppar i reklam och annat. Jag är en flaskhalsaxlad tanig liten kille, so what?
Inlägg #8: Postat: 2003-01-16 16:33:00
Anna Hahne
Självklart ska alla uppfostras till bättre självkänsla, men jag tror inte att det är det enda man måste göra. Unga människor är tillräckligt känsliga för budskap och ideal att de kan påverkas ändå. I synnerhet tjejer, eftersom det är de som lastas med den mesta utseendehetsen.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-17 14:47:00
Thomas L. Aabo
Tror du inte att även för att par hundra år sedan att alla de andra tjejerna var lack den vackraste kvinnan i byn/staden? ideal
Inlägg #10: Postat: 2003-01-17 16:24:00
Anna Hahne
Jo det tror jag visst. Men jag tror inte att problemet var så omfattande. Idag lever vi i ett informationssamhälle som kommer med både nackdelar och fördelar, där vi spammas av budskap från morgon till kväll. Budskap som kan vara svåra att värja sig mot.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-17 18:05:00
perta
jag tycker det är synd att människor är så svaga att de måste "värja" sig... vika undan istället för att stå upp och vara så starka i sig själva att de kan säga "fuck den där smala bruttan med dom stora lökarna, jag är lika bra!" fler psykoterapeuter till folket
Inlägg #12: Postat: 2003-01-17 20:51:00
Anna Hahne
Ja visst är det synd. Det är inte så svårt att hjärntvätta en människa. Människor är rätt svaga. Det är väl biologiskt det också antar jag. Vi är flockdjur som blir livrädda av tanken att inte bli accepterade av vår omgivning.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-17 20:56:00
Anna Hahne
Det är också synd att inte fler människor män inser vikten av problemet eftersom de inte själva brottas med det i samma utsträckning. Det är lätt att säga att en tjej har svagt psyke och skylla på en "svag individ", isjälva verket är alla svaga för attityder i samhället. Men tjejer får dra det tyngsta lasset i utseendehetsen, och får betala för det med ett högre pris.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-17 20:57:00
Anna hahne
Men istället för att gå till psykologen och få plåster på såret, medicin för själen - så borde vi motverka problemet innan det uppstår. Gå till botten med det. Det är ju inte helt rätt att alla ska behöva uppsöka psykdoktorn. Det ska inte behöva gå så långt!
Inlägg #15: Postat: 2003-01-17 21:02:00
Anna Hahne
Jag skulle vilja kalla de FÅ starka tjejer som inte drabbas av det här problemet för; antingen lyckligt lottade till ägare av en kropp som liknar idealet, eller individer med ett starkare psyke än de flesta andra. Alternativt en uppväxt i vildmarken som inte inneburit ständig utseendehets från omvärlden. Men de tjejerna är en raritet idag.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-17 21:09:00
Anna Hahne
Det finns MÅNGA exempel på tjejer med trygg barndom/uppväxt, tilltalande yttre och snäll pojkvän, som fortfarande plågar sig själva med självsvält och ständig ångest. Hur ska man bortförklara dem?
Inlägg #17: Postat: 2003-01-20 10:17:00
perta
det är ingen bortförklaring att det handlar om "svaga" människor. ideal kommer som sagt alltid att finnas, och det kommer alltid att vara en majoritet av mänskligheten som inte uppnår dessa ideal. tyvärr. sanningen.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-28 10:08:00
Rikard Junkergård
Vem säger att det är ett ideal som gestaltas på reklam afficerna?

Finns det ett ideal igentligen?

Om det nu finns ett ideal varför har vi det då, är det inte bättre att tänka på att vi är som vi är, individuella individer.
Laddar...