|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 17:16:00
|
|
Fredrik Rönning |
Jo det anser jag att amn kan göra. Man kan även göra andra paraleller, Tex. avstår många vaktbolag från att beväpna sig vid vapentransporter för att det ledar till ökad risk för vakterna och inte till minsakt antal brott.
En ökad vapenarsenal oavsett om det är hos polisen eller hos privatpersoner leder med all sanolikhet till mer våld i samhället.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 17:22:00
|
|
Dennis Lindström |
Utbilda poliserna mera som Ronning skriver men ge dom vattenkanoner också!
Polisen uppgift är att försvara medborgarna, exempelvis mot en hord maskerade idioter som löper amok, till detta behövs utrustning, de maskerade idioterna är medborgare dom med.
I dagsläget har polisen inga icke dödliga vapen, vilket verkligen behövs i sådana lägen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 17:31:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Någon beväpnad organisation i samhället måste finnas för att skydda medborgarna mot beväpnade stollar, vare sig det är skjutgalna bankrånare eller gatstensligister.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 19:25:00
|
|
Fredrik Rönning |
Polisen är beväpnad och det tycker jag de ska vara. Deras vapen behöver inte heller användas för att döda skadeskjutning!.
Men kravallstaket, ett handfast agerande och bra kommunikationer är mycket effektivare än att börja skjuta med vattenkanoner eller tårgas. Om polisen använder vattenkanononer så tror jag att demonstranterna kommer använda värre saker än stenar och då är våldsspiralen på väg uppåt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-15 19:31:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Många länder använder vattenkanoner utan att det framkallat grövre artilleri från gatans parlament - läs ligister.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-16 14:06:00
|
|
Erik Lindgren |
Att polisen agerade som dom gjorde i GBG är rätt kass. Det visar vilka tydliga brister som råder inom den svenska polisen idag. Men att ytterliggare beväpna polisen är nog ett steg i fel riktning. Pepparsprayen tror jag inte på överhuvudtaget. Att börja med våldsammare metoder under t ex toppmöten är helt ohållbart.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-16 14:10:00
|
|
Erik Lindgren |
Polisen kan vara väldigt brutal i sin hantering av människor, och detta tror jag är en orsak till mångas fientlighet till dem. Man känner sig otroligt förorättad av att bli behandlad som en känslolös plastbit. Om man då lägger ökade befogenheter till detta tror jag att nästa kravall kommer urarta totalt, med inte bara skottlossning, utan säkerligen mord, och då talar vi inte om att ligisterna skulle släckt nån, utan polisen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-16 16:38:00
|
|
KillThemAll |
Det var bara synd att inga gatsten har träffat ditt lilla huve Eriiik.
|
| |