Kvinnoideal som skapar ångest

Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 18:43:00
Anna Hahne
Ett utmärkt magasin? Som skickar ut bilder som är ångestladdade för en tjej att se i tidningshyllan? Som skickar ut stereotypa budskap om hur killar och tjejer ska vara? Som tycker att snygghet är status hos tjejer? Vad gäller undersökningen så är jag skeptisk. En undersökning är lika lätt att vinkla som ett diagram i Aftonbladet.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 18:47:00
Anna Hahne
Jag tror jag missuppfattade det om undersökningen. Det var alltså kvinnor som deltog i undersökningen.. Ja du har rätt i att det idealet också borde diskuteras. Men jag tror inte att bidrar till ångest i samma utstrckning hos män, som det rådande utseendeidealet bidrar till hos kvinnor.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 18:49:00
pUs
Anna; Det finns många tjejer som klarar av att se på Slitzomslagen. Lyckligtvis är inte alla stöpta i din form - du kanske borde fundera över hur stereotypt du själv ser på kvinnors reaktioner i allmänhet, innan du anklagar Slitz för sitt stereotypa budskap?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 18:58:00
ahnberg
jag tycker personligen slitz får ta en massa skit.. det räcker ju att du slår på vilket teveprogram som helst och vips så får du samma budskap.. visst, det kanske är ruttet, men uppenbarligen finns det ju en enorm efterfrågan efter just dessa ideal.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-15 19:19:00
Anna Hahne
ahnberg, Det är just efterfrågan på dessa ideal som är problemet. Jag säger inte att det bara är Slitz som bär skuld. Budskapet kommer från alla olika håll, samtidigt. Vad gäller tjejer som ser Slitz omslag så är jag ganska säker på att de flesta tjejer uppfattar dem lika störande som jag gör. Kanske inte alla, men jävligt många. Och som sagt: Det är inte bara Slitz jag anklagar.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-15 19:23:00
Anna Hahne
TV, tidningar, reklam och media över huvudtaget har ett ansvar de inte vill kännas vid. De vill ju bara sälja sin produkt, och ser inte vart de kommer in i debatten. "Vi visar ju bara det människor vill se". Men det blir en ond cirkel som trissas upp hela tiden, och diskutioner blir lika fruktlösa som "hönan och ägget" när man ska ta reda på vem som bär ansvar för att idealen finns.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-15 19:24:00
Anna Hahne
Däremot kan alla ta sitt ansvar för att motverka de sjuka idealen, men det vill ingen heller kännas vid, eftersom det finns mycket pengar att hämta i skönhetsindutrin.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-15 20:08:00
hj
Det äckliga med Slitz är inte nakenbilderna utan hur de framställer kvinnor som något totalt själlöst som blott och bart är till för att behaga den fantastiske mannen. Männen på Slitz har alltså inte kommit längre än antikens tänkare när det gäller kvinnor.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-15 21:18:00
Nartin
hj: tips, läs Aftonbladet/Kvinna, så ska du få se hur stereotypt även män kan betraktas.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-15 23:56:00
Anna Hahne
Ännu ett tips: Läs även Slitz så ska du få se hur stereotypt män behandlas även där. Inte bara kvinnorna alltså.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-17 11:01:00
hj
Jo, jag vet. Och det är kanske lika allvarligt. Grejen är att kvinnan sedan urminnes tider fått tilldelat sig en roll som en underlägsen varelse. Egenskaper som förnuft och intelligens har varit reserverade enbart för manligheten. Jag skulle vilja påstå att tidningar som Slitz konserverar detta och bidrar till kvinnoförakt som i sin tur ger konsekvenser som våldtäkter, misshandel, sexuella trakasserier etc.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-17 14:43:00
Thomas L. Aabo
hj. Du har då verkligen sladdat helt av väge
Inlägg #13: Postat: 2003-01-17 16:06:00
Anna Hahne
hj. Jag tror inte att du har sladdat helt av vägen. men jag tvivlar på att Slitz föder våldtäktsmän och kvinnomisshandlare. De flesta jag känner som läser Slitz har trots allt en schysst kvinnosyn. Felet är att Slitz inte har det. Klart de skulle kunna utvecklas till manschauvinistiska svin om Slitz var den ENDA källan till information om hur kvinnor fungerar. Lyckligtvis är det inte så.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-17 16:07:00
Anna Hahne
Men vad värre är, är att de trots sitt kvinnoförnedrande budskap ändå lyckas sälja sina lösnummer. De utnyttjar killars behov av att se nakna kroppar, och planterar in sexistiska budskap, de flesta killar kanske inte är medvetna om att de färgas av. De vill ju bara se tjejen på mittuppslaget och läsa den dåliga grabbhumorn. De flesta fattar nog inte att tjejer tar illa upp av att killar läser sexistisk smörja och tycker det är bra.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-17 16:07:00
Anna Hahne
Anledningen att så många killar vill försvara sin Slitz är att de bara vill se "harmlös nakenhet", de vill inte se att tidningen objektifierar kvinnor i allra högsta grad och inte är harmlös alls, och att det i sin tur får tjejer att må dåligt. Sen påpekar jag återigen att det inte bara är slitz som objetifierar kvinnor och sänder ut ideal. Även tjejtidningar drar sitt strå till stacken.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-17 23:37:00
Perra
Hur många män läser Se & Hör och Hänt Extra...
Inlägg #17: Postat: 2003-01-18 00:23:00
Anna H
Perra - Poäng? Hur många elefanter bor i skogen?
Laddar...