Skolidrotten är elitistisk!

Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 09:38:00
Puppi
Känner igen mig så väl. Först vid 24 års ålder förstod jag att idrott kan vara kul. Avskyr att tävla, för det påminner om skolgympan. I vårt fysiska samhälle är det mer accepterat att vara dålig på teoretiska ämnen än idrott. Det syns så påtagligt om man är dålig på idrott. Det går inte att gömma sig.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 09:44:00
AC Collin
Du har helt rätt! I mina barns skola fanns en ung, lyhörd, engagerad gymnastiklärare. Han hade upptäckt att några av eleverna var osäkra och höll sig undan när de skulle prova nya övningar. De var rädda att misslyckas. Han planerade att ge dem lite försprång, instruera dem veckan innan resten av klassen. Ett bra initiativ. Nästa termin var han inte kvar. Han fick ett "erbjudande han inte kunde tacka nej till", i en helt annan bransch. Synd...
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 10:26:00
sten
Jag har alltid varit intresserad av idrott men i skolan stod läraren i skjorta och väst och instrerade Lingövningar. Armar, uppåt sträck!På sin höjd 5 minuter handboll eller basket. Urtrist
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 12:19:00
Cjs
Mer idrott!? Jag tror Östros förslag om mer idrott är guld värt. Ett stort problem på idrotten idag tror jag är att tiden att lära sig är för kort. Det är många olika idrotter som ska avverkas under ett läsår. Detta gör ju att tiden att lära sig blir kort, t.ex. när det är dags för orientering så är det snabb genomgång därefter skall alla göra sitt bästa. Lektioner varje dag gör så man får tid att lära sig även om det kanske tar lite längre tid för en del. Alla kan lära sig!
Inlägg #5: Postat: 2003-02-09 12:58:00
Daniel
Buhu, buhu ... svenska ungar är fetare än någonsin, och har ca en timme gympa i veckan, vilket för många är enda gången de rör på sig. Är det problemet så svårt att lösa?
Laddar...