|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-13 18:51:00
|
|
Ola |
Håller helt med Tommie. Vem mår bättre av att fängelsekunderna har dåliga tänder? Att det sen vore bra med bättre tandvård till äldre är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-14 11:04:00
|
|
Ramona Danlen |
VAd vet du om hämnd känns bättre? Har du själv drabbats av grov brottslighet? Dessutom är detta en individuell fråga. Lika olika som människor. Det pratas alltid om att den ekonomiska situationen måste bli bättre. Självklart! Frågan är bara vem som ska betala den? Vet ni det? Skattesmitaren är nämligen ofta en vanlig knegare! Lämpligt straff för en femtonåring eller en trettiofemåring ska bero på brottet inte på ålder! Ska det vara så svårt att förstå?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-14 18:32:00
|
|
Linus |
Ja det är väldigt svårt att förstå Ramona. Om man använder din retorik så kan man ju faktiskt rättfärdiga i princip vad som helst. Har du något argument för att straffa/behandla brottslingar sämre istället för att satsa på bättre vård/återanpassning till samhället av desamma förutom hämdbegär.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-17 13:32:00
|
|
Ramona Danlen |
Du tar ifrån offret,friheten att känna sig trygg. Du tar ifrån offret självkänslan. Du tar ifrån offret rättigheter som jag tycker är självklara när jag inte bryter mot lagen. Varför ska brottslingen omhuldas? Hade inte han/hon ett val? Var det tvunget att mörda/våldta/råna? Fanns det inga andra alternativ? Om man gör ett val måste man inte stå för det då?Jag anser inte att fångar INTE ska få vård! Men det är offret som det är synd om för offret fick aldrig något val!
|
| |