Jag - en rasist?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-13 15:47:00
Åke Holm
Konstigt resonemang. Tyvärr kan jag inte anamma din barndom, dina föräldrars, farföräldrars etc som "mall" för historik. Örfilen föder inte svinet. Svinet föder sig själv, med eller utan orre... Sen må det förvisso vara hänt att en och annan vuxen skulle behöva sig en liten "vinge"... :
Inlägg #2: Postat: 2003-01-13 18:19:00
Mike
Konstigt resonemang var ordet sa Bull. Du borde vara förmögen att fatta att de flesta av dina förfäder örfilats och örfilat ganska friskt. Dvs varit svin med din logik.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-13 18:21:00
Mike
Vad jag är ute efter är vad som gjorde mannen ifråga till ett svin. Är det för att alla som någonsin i historien gett sitt barn en örfil är/var svin eller är det för att han hade fräckheten att göra det i ett "upplyst samhälle"?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-13 23:35:00
Alexis Örtenholm
En person som utövar våld mot en annan levande varelse faller under kategorin "svin" för mig, och nu undanber jag mig kommentarer om grisdjuret, då alla vet precis vad som menas med uttrycket ifråga.

Rasism har ingenting med saken att göra, utom i omvänd ordning i detta fall, dvs det var mannen som slog barnet som visade rasistiska tendenser genom att ta upp frågan.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-14 02:52:00
Daniel
Mike - Så vad du säger är att det är okej att spöa ungar?
Inlägg #6: Postat: 2003-01-14 14:04:00
Mike
Alxis, så uppskattningsvis 99 av jordens föräldrar dvs de som någon gång gett en unge en smäll på stjärten eller en örfil är svin då? Så fint att vi Sverige har sett ljuset. Och nej Åkes reaktion var inte rasism men det var ett uttryck för den svenska vi vet bäst mentaliteten.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-14 14:08:00
Mike
Daniel, för ca 30 år sedan kunde vi, liksom resten av världen, se skillnad på en dask på stjärten och på barnmisshandel. Nu kan "vi" tydligen inte det. Ja jag säger att en "fysisk" tillrättavisning kan vara både mer effektiv och mindre skadlig än en verbal sådan.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-14 16:18:00
rh
Fast ändå är barnmisshandel olagligt i sverige... ja nu fattar jag ingenting. Då är det kanske bra med krig oxå? Eller man kan kanske "slå en homosexuell gul o blå" så han får "rätt läggning"? Eller är det fel? För inte alls så många år sen var det olagligt att vara homosexuell, men man fick slå sina barn hur mycket man ville, så ser det ut fortfarande i en del länder. Är det rätt?
Inlägg #9: Postat: 2003-01-14 18:15:00
Mike
Just det rh, jag förordar att man ska få skada sina barn, slå homosexuella och mörda kvinnor och barn. Nej du fattar ingenting.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-14 23:05:00
Åke
Den där "vi vet bäst"-mentaliteten ställer jag mig utanför... För min del är det inte frågan om att "veta bäst"... jag känner helt enkelt bara avsky inför fega "svinaktiga" handlingar, såsom barnmisshandel etc... samt frustration över det faktum att rasism som begrepp har snedvridits efter alltför idogt missbrukande. Det var allt...
Inlägg #11: Postat: 2003-01-15 14:10:00
Erik
Har vi en liten kulturrelativist här på klotterplanket eller? Det är fel att slå barn, det är fel att döda homosexuella eller misshandla kvinnor. Det säger jag i den fasta övertygelsen att vissa normer är objektivt bättre än andra. Oberoende av om folk stör sig på "vet bäst mentaliteten" i åsikten.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-15 14:22:00
Mike
Jag får nog förtydliga mig ytterligare lite grand. Att skada andra människor fysiskt eller psykiskt är fel speciellt om det rör sig om utsatta och försvarslösa som barn t.ex. Det är nog en universell moralregel som är accepterad av de flesta här i världen.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-15 14:26:00
Mike
Av det följer inte att en dask istjärten på en "kinkig" femåring är skadlig. När man förbjöd aga i Sverige så var det nog för att minska barnmisshandeln och om lagen varit effektiv som en tydlig markering så är det bra.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-15 14:34:00
Mike
Alla sådana här nolltolerans regler har dock den negativa effekten att de befriar människor från att tänka själva och göra individuella bedömningar av situationer. Ex. att dricka en halvliter sprit och sen köra hem i stadstrafik blir likställt med att ta bilen hem 1 km på en lågtrafikerad väg på landet efter ett glas vin.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-15 14:37:00
Mike
Och om den fysiska "misshandeln" av barnet var fel då var väl Åkes psykiska misshandel i form av "offentlig förudmjukelse" mot pappan också fel? Brott ska väl polisanmälas och inte hanteras av "vigilantes".
Inlägg #16: Postat: 2003-01-16 07:57:00
Åke
Jaaaaa! Brottslingen blir offret igen, och den som behöver stödet i slutänden... jösses... Helvete vilket underbart resonemang. Polisen borde kanske förbjudas att anhålla brottslingar offentligt också?? DET om något är väl förödmjukande i sådant fall? Här avrundar jag debatten för min del... Punkt.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-16 08:04:00
Ruskprick
Bra avrundníng Åke! Mike, du verkar ha trasslat in dig ordentligt. Insinuerar du att Åkes reaktion var ett resultat av att inte tänka själv? Och jämförelsen med fyllkörning och därmed potentiellt mord... ja, det är ju lysande Stickan! Jag misstänker att du Mike hör till fegisarna som inte vågar agera över huvud taget. Den stora grå massan...
Inlägg #18: Postat: 2003-01-16 14:10:00
Mike
Det är fullständigt löjligt hur en del tappar förmågan att se proportioner. De kan inte skilja mellan en örfil och dödsmisshandel. De kan, som Ruskprick, inte sklilja mellan att köra bil efter ett glas vin och överlagt mord.
Inlägg #19: Postat: 2003-01-16 14:11:00
Mike
Ett tydligt exempel på var vi kommer att hamna kan man få om man studerar vad som händer i amerikanska skolor just nu. Där har man i många fall infört en "nolltolerans" mot våld och vapen. Låter bra eller hur?
Inlägg #20: Postat: 2003-01-16 14:15:00
Mike
Tills man får veta att elever avstängs för att de ritat en pistol. En high school elev som hjälpt sin släkting att flytta får inget slutbetyg för att en brödkniv ramlat ur en flyttlåda och en lärare såg den ligga på golvet i baksätet i elevens bil.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...