|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-11 17:31:00
|
|
Marcus P |
Däremot är det knepigt, det där med att legalisera nya droger. Även om de är rätt harmlösa jag sätter alkohol och cannabis på ungefär samma nivå är det alltid en fråga om en gränsdragning. Alla tycks vara överens om att det ska finnas nån gräns. Men var ska den placeras? Vad tycker du?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-11 17:32:00
|
|
Marcus P IQ fiskmås |
"Tja, odla hemma för eget bruk kan jag verkligen inte se nån anledning att du INTE skulle få göra", skulle det förstås stå.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-11 22:06:00
|
|
Krillle |
Någon gräns för vad? För vad människor får göra mot sig själva? Varför vill du ha sådana gränser? Det räcker väl med gränser för vad man får göra mot andra, håller du inte med? Bara för att någonting är farligt borde det väl inte vara olagligt, i så fall skulle man ju inte kunna gå över gatan ens.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-12 03:51:00
|
|
Marcus P |
Någon gräns för vad som ska tillåtas. De allra flesta verkar vara överens om att heroin inte är något som samhället ska sanktionera. Alltså finns det - om man ska tro "de allra flesta" - en gräns. Frågan är var man ska dra den, eller rättare sagt: hur man ska motivera en omdragning av den.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-12 03:52:00
|
|
Marcus P |
Frågan om vad människor ska få göra mot sig själva är för övrigt inte heller trivial. Det uppmärksammade kannibalfallet i Tyskland är ett gott exempel; kannibalen och den uppätne hade en överenskommelse. Bör han för den skull gå fri från allt straff? Få tycker det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-12 18:49:00
|
|
Mikael |
Marcus p: skillnaden var att kannibalen åt en annan människa som i de flestas ögon inte kan ha varit särskilt psykiskt frisk. Om jag däremot vill dricka saltsyra så är det så vitt jag vet inte olagligt, men däremot ganska rejält dumt..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-12 22:48:00
|
|
JSK |
Marcus P: Vad är ett rimligt straff för att låta sig bli uppäten? Hur straffar man en uppäten man?
|
| |