Kommentera Spanaren

Inlägg #1: Postat: 2003-01-10 17:57:00
AC Collin
"Pilla på sig själv? Nej, fy!" - enligt en artikel i DN idag och Inger Berggrens doktorsavhandling så är onani fortfarande skambelagt bland unga tjejer. De ser det som ett svek mot kärleken och orgasmen som en bonus! Hur lång tid tar en attitydförändring?
Inlägg #2: Postat: 2003-01-10 18:46:00
Marcus P
Tyvärr är artikelserien på DN:s "Insida" om unga och sex ungefär så hårdvinklad, tendentiös och könsstereotyp som det över huvud taget går att bli utanför de amerikanska highschoolfilmernas värld.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-10 21:00:00
Anna Li
Fast det här har jag tänkt på länge, det syns i alla sexspalter, både svenskan ohc DN har nu liknande reportage. I det "trendiga" programmet Silikon för flera år sedan satt ett antal tjejer och pratade och fnissade runt sex och var så himla frigjorda. Då sa MTV-Ulrika ngt i stil med "innan jag hade sex trodde jag typ att man skulle få orgasm varje gång, haha gud så dum jag var det kan man ju inte få".
Inlägg #4: Postat: 2003-01-10 21:00:00
Anna Li
Och jag tänkte att vilken jävla inställning, varför har man annars sex om man inte önskar sig en orgasm? SEdan kanske man får ta med jämnmod att det inte alltid går som man vill, men utgångspunkten måste väl ändå vara att man har sex för att man själv vill ha det så skönt som möjligt? Ibland får jag känslan av att sängarna är fulla av ungdomar som svettas, presterar och har ångest och ingen har egentligen särskilt roligt.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-11 16:14:00
Marcus P
Jag håller med dig. Men när DN skriver att sex är pojkarnas maktmedel och intervjuar "den typiske killen" som har legat med 28 tjejer när han är 20 år gammal, vänder det sig i magen på mig. För varje sån kille finns det minst tio som är hans raka motsats. Men dem skiter DN:s "Insida" i, så länge de inte är bögar.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-11 16:16:00
Marcus P
Och det värsta av allt är att artikelförfattaren antagligen tror att hennes artiklar är verk i jämställdhetens tjänst.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-11 21:46:00
Mia
Håller med Marcus ang vilka man väljer som ska intervjuas. Alltid väljer man dom mest avancerade, troligen för att trycka ner dom som inte är så gåpåiga och avancerade. Tidningen Slitz hade en stor enkät med flera 1000 som svarade på frågor, dom kom fram till att 9 partners var medeltalet för killar upp till 30 cirka, DN väljer klart 2 som haft 28 resp 20 partners och skriver som "så har alla det" botten.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-11 21:50:00
Mia
Likadant när man valde ut på tjejer, en hade misst oskulden redan vid 12 års ålder, den andra i 8:e klass.Dessa valde man säkert också för att stressa unga tjejer som läste det. I Malmö gjordes en undersökning på flickor i 9:e klass, 28 hade sexdebuterat alltså faktiskt en minoritet. DN gjorde bort sig tycker jag, det märks så väl att man var ute efter att få unga människor att känna sig dumma och bakom om dom inte haft sex.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-11 22:43:00
Mia
Inte för det spelar ngn större roll men det var inte 28 utan faktiskt cirka 20 , var femte flicka. 28 var det ute i Oxie, 8 i Rosengård invandrartätt område. Ändå älsakr media att framställa det som om "alla" är i farten från 13 års dagen.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-12 02:20:00
Anna Li
DN gör inte någon en tjänst genom att pressa barn ytterligare vad gäller sex. Vid 15 har alla tjejkompisar jag pratat med sagt att samlag kunde man inte ens föreställa sig var något som man skulle ha - så läskigt verkade det. Sedan vänder det rätt fort på några år. Jag tycker det verkar soma tt dagens ungdomar har ungefär samma känslor, men pressar sig att prova ändå.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-12 16:57:00
Marcus P
Mia: Jag tror i och för sig inte att journalister är ute efter att stressa unga tjejer och trycka ner unga killar, men det praktiska resultatet av deras fördomar och könsstereotypa föreställningar blir likväl det. 9 partners totalt vid 30 års ålder låter som en rimlig siffra. Märkligt bara att den publiceras i Slitz; den tidningen brukar annars vara allra värst med att "stereotypisera" män av det slag som DN här gjort.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-12 17:00:00
Marcus P
Vad gäller femtonåringars sexliv var det åtminstone för några år sen fortfarande "mycket snack och lite hockey"-filosofin som tillämpades. Att döma av undersökningen i Malmö är det fortfarande så. 20 av femtonåringarna är som sagt inte så många. Vad är Oxie för slags område?
Laddar...