Vad vill de prostituerade själva?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-09 17:43:00
Mike
Som svar på Sebastians fråga är det väl rimligt att säga att så länge inte tredje person tvingas att betala för efterföljande sjukvård etc så är scenariet helt OK.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-09 21:11:00
Erik Lindgren
häpp, häpp, häpp. Hålld jår hårrsis.
Det är viktigt att fråga sig varför man vill göra något sådant. Människor är inte rationella varelser, och mycket kan lösas på bättre sätt än det gör, därmed inte sagt att vi alltid behöver en storebror.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-09 22:07:00
Mike
Erik var det där en invändning? Klart man kan "fråga sig" fråga på bara. Men om du menar att moraliska majoriteten ska avgöra vad alla egentligen vill göra är jag inte med.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-10 08:16:00
Sebastian
Mike: Du svarade ju i alla fall på frågan- tackar! Flera har upprörts över det "absurda" i min fråga men ju mer jag tänker på det så vad är skillnaden. Om en prostituerad har sex med en kund, sedan vill han piska lite och ger bra betalt, hon säger ok. Sedan vill han ha brutalt analsex och är vilig att betala bra- då sitter ju tjejen där och väljer mellan smärta eller bra betalt- precis som i "hugga fingrar"-situationen.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-10 13:57:00
Thomas L. Aabo
Vad väljer du Sebastian? Att bli piskad och grovt tagen därbak, eller missta tre fingrar?
Just det! Jämförelsen haltar så att den inte kan stå eller gå.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-10 14:08:00
Mike
Thomas, jag tror nog det finns en del som hellre mister tre fingrar, men det saknar betydelse. Rent principiellt måste vi äga våra kroppar. En intressant parallell är ju frågan om man ska få sälja sin ena njure till ngn som behöver den t.ex.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-10 14:12:00
Mike
Om man kan skänka sin egna njure till en behövande. Varför ska man då inte kunna sälja den till "marknadspris"?
Inlägg #8: Postat: 2003-01-10 14:16:00
Thomas L. Aabo
Vad det handlar om är att Sebastian försöker göra en debatt om träd till en debatt om ångbåtar.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-10 14:25:00
Mike
Hur svarar du föresten på din egen fråga Sebastian? Till vilka ändamål får man sälja sin kropp? Utvikningsbrud/kille, strippa, dammsugarförsäljare, gruvarbetare, medicinska försök, prostitution. S&M ? Var går gränsen, och varför går den just där?
Inlägg #10: Postat: 2003-01-10 15:04:00
Sebastian
Mike. ul med en fråga:- eller flera va, det ju. Debatten "mellan" mig och Thomas har ju gällt just GRÄNSEN, och det är ju så att sanningen i det fallet inte är vit eller svart utan någon nyans av grå. Thomas förespråkar en och jag en annan. Mitt huvudargument när det gäller den här diskussionen är att jag motsätter mig, det som ofta dyker upp, att om någon av samhällets "lösningar" inte fungerar så ska man göra tvärtemot.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-10 15:11:00
Sebastian
Forts. Det vill säga. Om någon är missnöjd med kriminalisering av någon då ser dom helt plötsligt bara legalisering som lösning- ingenting där i mellan. Jag tycker att gränsen ska gå vid dagens prostitution, alltså att sälja sin kropp för någon annans njutning. Jag VET att denna lösning inte är perfekt, men det är den gråa nyansen jag väljer. Sedan finns det mycket att göra för att förbättra situationen vi har idag.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-10 15:12:00
Sebastian
Forts. Lyssna mer på de som hjälper kvinnorna kvinnojourer etc., lyssna mer på kvinnorna etc. Jag har ingen statistik med jag TROR att fler horor
vill ta sig ur prostitution än de som gladeligen skulle fortsätta. Och jag tycker inte detta går att jämföra med att även t.ex. folk på Volvo skulle vilja jobba med annat.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-10 15:14:00
Sebastian
Thomas. Nu tänker du inte efter längre. Varför haka upp dig på exemplet med fingrar. Jag likställer bara valet som kvinnan har med en annan sorts misshandel, ta piskrapp istället då då, eller knytnävsslag. Det skulle ju också vara tillåtet i så fall, så länge personen samtycker- det kan du väl inte neka till?
Inlägg #14: Postat: 2003-01-10 15:21:00
Sebastian
En annan sak som glöms bort är att om det skulle legaliseras så skulle det inte ge tjejerna tillnärmelsevis så mycket pengar som idag. Det kan ju användas som argument åt båda hållen, men jag tror att det skulle göra att det mesta även då skulle göras svart och ändå ske i det dolda. Fråga en vanlig massör hur lätt det är att ha ett eget företag.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-10 15:21:00
Sebastian
Forts. Folk är inte villiga att betala hur mycket som helst och man orkar inte ta emot hur många kunder som helst på en dag eftersom det sliter så på kroppen. Nä, jag är, som ni förstått, skeptisk!
Inlägg #16: Postat: 2003-01-10 17:18:00
Thomas L. Aabo
Svar 10-12. Sebastian du har missförstått mig och min artikel om du tror att jag anser att situatione nu är svart och vill göra skinande vit. Så onyanserad är jag inte. Vad jag pekar på är att det finns en annan möjlig väg att gå.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-10 17:23:00
Thomas L. Aabo
Forts 10-12. En väg möjlig väg som en majoritet av vårt geografiska närområde valt varianter av. Därför borde folk fråga sig varför de har de åsikter de har. Kan det finnas fog för att ifrågasätta svensk vinkel och modell?
Inlägg #18: Postat: 2003-01-10 17:25:00
Thomas L: Aabo
Svar 13. Njae, det är nog snarare du som inte tänkt då du valt en sådan extrem jämförelse med avhuggna fingrar. Det är ju knappast relevant i sammanhanget. Eller hur?
Inlägg #19: Postat: 2003-01-10 17:26:00
Thomas L. Aabo
Svar 12. Kan inte det ha med vilken samhällsmodell och samtid som de lever i?
Inlägg #20: Postat: 2003-01-10 17:28:00
Thomas L. Aabo
Svar 13. Det är här du går vilse. Du talar om "en annan sorts missahandel". Jag anser inte att den frivilliga prostitution som jag och IUSW talar om har med misshandel att göra. Men du vet bättre än de?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...