Vad vill de prostituerade själva?

Inlägg #1: Postat: 2003-01-07 22:07:00
Bobo
Det är ett faktum att det finns en omfattande sexhandel och prostitution som skadar kvinnor svårt. Att tillåta dem att förena sig hjälper inte ett dugg. Det enda som hjälper är en ändrad människosyn som gör det omöjligt att köpa en annan människa. Fan, kvinnans kropp är inte till salu!!!
Inlägg #2: Postat: 2003-01-07 22:39:00
q
Problemet är att så många förnekar att det över huvud taget finns lyckliga horor trots att det finns tecken på motsatsen. Det skapar med rätta misstänksamhet. Om man sen tar i åtanke att det finns många manshatande radikalfeminister så blir man ännu mer misstänksam. Det handlar om att inte vara blåögd inför subtila former av förtal.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-07 22:41:00
JohannaP
Bobo, jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med dig till 100. Om man tycker det borde vara tillåtet då kommer vi snart hamna hundratals år bakåt i tiden då de rika har egna slavar, på både det ena och den andra sättet. Sjukt!
Inlägg #4: Postat: 2003-01-08 00:52:00
Toto
Men det är ju tillåtet att sälja sex i Sverige. Man kriminaliserar män som köper men anser att kvinnor har rätt att sälja… allt i jämlikhetens namn…
Inlägg #5: Postat: 2003-01-08 09:44:00
Ruskprick
Svar 1,2 och 3: Se! Ni tror och tolkar Aabo som att han vill tillåta den sexhandel där TVÅNG och människorrov föreligger. Ni har nog inte läst hela texten ordentligt... Han pratar ju om att legalisera den icke ljusskygga verksamheten, där allt sker under strikta, kontrollerade och humana former. Det är den andra mörka sidan, med t.ex. "trafficking", hallickar och våld i övrigt, som ska bort! Det är NI som ställer allt under samma tak, inte Aabo & "C:o"...
Inlägg #6: Postat: 2003-01-08 09:44:00
JohannaP
Regeringen anser att det är kvinnan som utnyttjas, sålikes ska inte hon fällas för brott.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-08 09:47:00
Ruskprick
"Regeringen" följer kvinnorörelsens krav i populismens svallvågor... Männen utnyttjas också i så fall... de tvingas smyga och betala för något som å ena sidan inte anses rumsrent - att ha sex - å andra sidan i damtidningar används som ett av flera argument för uppmaningen "ta för er tjejer"...
Inlägg #8: Postat: 2003-01-08 09:57:00
Ruskprick
Alltså sex...inte prostitution...bäst att tillägga.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-08 10:45:00
Tommie Nygren
Så de prostituerade utnyttjar ALDRIG svaga män med problem och lockar dem med en förbjuden vara? Varför är det tillåtet att sälja sex, men inte att köpa? Är inte det helt sjukt? Varför är det fel att kriminalisera prostituerade men ok att kriminalisera narkomaner? Två grupper som dessutom går in i varandra? Debatten stinker och har alltid gjort det och folk som inte tycker som Bobo och JohannaP ska helst inte få uttala sig alls.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-08 15:42:00
Thomas L. Aabo
Bobo påstår att bara ett litet fåtal är lyckliga horor. Vad vet hon om det?
Inlägg #11: Postat: 2003-01-08 15:57:00
Bobo
q: Jag har väldigt svårt att tro att det enbart är radikalfeminister som inte anser att det finns några i grunden lyckliga prostituerade. De flesta kvinnor håller nog med de sk manshatande feministernas åsikter i detta. Detta vet jag förstås ingenting om men jag generaliserar precis som du gör. Och ja, jag hatar vissa män...
Inlägg #12: Postat: 2003-01-08 16:14:00
Bobo
Ruskprick: Så det är populism att ge förtryckta kvinnor ett människovärde och kriminalisera de som betalar för detta förtryck? Och ursäkta om jag inte tycker synd om de män som har en så förskräcklig kvinnosyn att de tycker det är okej att köpa kvinnors kroppar som varor.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-08 16:14:00
Bobo
Det finns förövrigt en väsentlig skillnad mellan damtidningarnas budskap och prostitutionens vara eller icke vara. Tidningarna uppmanar kvinnor att inte undertrycka sin sexualitet utan ge den samma värde som männens. Prostitutionen agerar i helt motsatt riktning; kvinnorna säljer sig själva och sin sexualitet, männen är de som ska få njutning. Kvinnans sexualitet blir en vara, mannens blir en nödvändighet för hans välbefinnande.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-08 16:44:00
Tommie Nygren
Ingen svarar såklart på mitt inlägg: Får man tycka som Thomas L? Får man tycka vad man vill? Får man bestämma över sin egen kropp? Om man får det, får man sälja sig då? Osv osv. Bobo säger att det inte skulle hjälpa att låta prostituerade förena sig... varför inte? Det är helt sjukt, prostituerade ska alltså inte ens FÅ agera gemensamt för bättre villkor. Ett olagligt yrke kommer alltid ha sämst villkor.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-08 17:29:00
Bobo
Anledningen till att det inte är kriminellt att sälja sex i Sverige är, precis som Johannap skrev, att kvinnorna anses vara utnyttjade och att straffa dem vore en dubbel bestraffning. Men man får tycka som man vill. MEN jag tycker att det vore rimligare att utgå från de värst drabbade när man resonerar om hur prostitutionen ska försvinna/"bli mer rumsren". Det görs dock inte här och när det perspektivet inte finns tycker jag faktiskt diskussionen är ganska meningslös.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-08 17:35:00
Bobo
Jag tror inte föreningsrätt skulle vara meningsfull för jag ser inte prostitution som ett yrke och jag tror inte att kvinnorna börjat av egen fri vilja. Men kanske skulle det vara väsentligt om det gjordes för att hjälpa kvinnorna bort från prostitutionen.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-08 17:37:00
Thomas L. Aabo
Men de själva ser det som och vill att det ska ses som, ett yrke. Vem är du att inte tillerkänna dem den rätten?
Inlägg #18: Postat: 2003-01-08 18:10:00
Bobo
Vilka är dom? Du gör grova generaliseringar som du inte har belägg för. Utgångspunkten måste, återigen suck, vara de de prostituerade som inte ser på sig själva som yrkesutövare och inte är lyckliga.
Inlägg #19: Postat: 2003-01-08 18:57:00
Tommie Nygren
Bobo: Varför MÅSTE utgångspunkten vara de som inte ser sig som yrkesutövare och inte är lyckliga? Varför kan den inte vara de som ÄR lyckliga och anser sig vara yrkesutövare? För att du säger det? Absolut sanning existerar inte. Jag kan fortfarande inte förstå varför det är bättre för prostituerade att INTE vara organiserade, oavsett vilken sida man står på i debatten. Ej heller varför det är BÄTTRE att de inte får betala moms, skatt och sociala avgifter.
Inlägg #20: Postat: 2003-01-21 08:24:00
sphincter
Bobom kanske det ar dags att komma ut och se hur det ser ut pa andra stallen. Sverige har den mest osunda syn pa prostitution i den moderna varlden. Dar jag bor, ar hora inte ett skallsord, utan ett yrke. Att forbjuda prostitution maste ju vara den ultimata fornedringen for de kvinnor/man som saljer sexuella tjanster.
Laddar...