|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-07 21:39:00
|
|
q |
Låt oss göra ett tankeexperiment. Antag att vi har en hora, låt oss kalla henne "Anna". Om vi med all tillgänglig vetenskap och psykologi kommer fram till slutsatsen att Anna lever ett lyckligt liv. Vilka är då motiven att hindra henne henne ifrån att sexarbeta?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-07 21:43:00
|
|
q |
Är inte lösningen ganska enkel egentligen. Låt alla lyckliga horor jobba, hindra de olyckliga ifrån att jobba. Det är ungefär som att alla människor inte kan bli stuntman. Jag personligen skulle antagligen vara helt fel som stuntman. Jag skulle antagligen gallskrika vid helt fel tillfälle och göra bort mig. Jag skulle nog bli helt förstörd av stress också. Men för den skull så går jag inte ut med plakat för att demonstrera mot stuntmän.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-07 21:50:00
|
|
q |
Nä, jag vet... problemet är att vissa inte tror på att det finns lyckliga horor eftersom yrket i sig självt skapar olycka. Men gäller inte det också för andra yrken? Blir man t.ex. lycklig av att vara städare? Eller de av den värsta sorten som städar kloaker. De springer runt med dykardräkt och gasmask i bajs. Blir man lycklig av det? Borde vi inte demonstrera för att hindra dem ifrån att gå ner i bajset?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-07 21:56:00
|
|
q |
Själv så tror jag verkligen på att det finns lyckliga horor, precis som att det finns olyckliga horor. Jag tror det därför att jag har hört prostituerade säga att de är nöjda med sitt yrke, varför skulle jag inte tro dem? Vad har de för anledning att ljuga? Eller ska vi betrakta dem som psykiskt sjuka och vifta bort deras förklaringar som någon inbillning? Jag bara undrar...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-07 22:34:00
|
|
JohannaP |
"Är inte lösningen ganska enkel egentligen. Låt alla lyckliga horor jobba, hindra de olyckliga ifrån att jobba." Jag tycker du har fel här, varför har folk så svårt att inse att detta är förbjudet? Så om vi hittar en person som säger att hon är total lycklig av att använda droger, ska vi då göra det lagligt? Vi måste ha såll som håller undan sådant som skadar oss själva, vissa människor är okapabla till att inse det p.g.a. beroende eller andra saker.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-07 22:37:00
|
|
JohannaP |
..."Men för den skull så går jag inte ut med plakat för att demonstrera mot stuntmän." Okej så du menar att de som demonstrerar om att prostitution är fel och borde kvarhålla lagen om det, egentligen bara är bittra människor som aldrig kunde bli prostituerade? Hmm
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-07 22:50:00
|
|
q |
JohannaP: De som kritiserar prostitution har förhoppningsvis vettigare anledningar än avunsjuka. Men visst tror jag att det finns de som skulle klara av att vara prostituerade på ett sätt som du inte skulle göra eftersom du inte ens kan föreställa dig att någon skulle klara av det. Det är i alla fall ett misstag att tro att alla är som du.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-07 23:55:00
|
|
JohannaP |
Då borde du kunna formulera dig bättre än så också. Nej du har rätt, det skulle jag inte, och det är INTE pga att jag inte kan tro att den lycklige horan lever, utan pga mycket viktigare saker än det. Föreställa mig kan jag, inga problem. Men sedan om en föreställning är så sann är en annan femma. Sedan kan du ju komma med lite fakta, hur många lyckloga horor finns det?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-08 10:50:00
|
|
Tommie Nygren |
Kul debatt det här... Johanna, du gör som så många andra ett avtramp i att nåt är olagligt och att detta är guds sanning. Det är det inte. Vi kan när som helst legalisera knark, prostitution, vapen whatever. Det är VI som bestämmer det, glöm aldrig det. Ditt resonemang faller helt då man inser detta. Borde inte du jobba på dina formuleringar lite? Förbudet är det vi diskuterar och det är inte hugget i sten, tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-08 15:39:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Johanna, svar 8. Lyckliga horor? De verkar vara en minoritet i Sverige - enligt dig och många andra. Hur många undersökningar har vi om detta?
Inga!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-11 00:48:00
|
|
Theresia |
Jag anser att alla, män och kvinnor, har oerhört mycket att förlora på legaliserad prostitution. Hela relationen mellan kvinnor och män blir skadad om vi accepterar synen på sex som en vara man köper och säljer. Sex kan vara en otroligt stark och djup upplevelse.Det är vårt sätt att visa kärlek på! Det är också vårt sätt att skaffa barn. Detta kan inte jämställas med ett lagerjobb. Sex har makten att röra vid våra innersta känslor. Sex är dynamit.
|
| |