Livet i ledet? Nej, tack

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-06 18:29:00
Anna Hahne
Så du menar att man är mindre individuell bara för att man levt i tjugo år och inte i fyrtio? Kan det inte också vara så att man glömmer bort sig själv, sina drömmar, och ambitioner ju äldre och mer "konformerad" man blir?
Inlägg #2: Postat: 2003-01-06 21:32:00
Mike
Ja det gör jag och nej det kan det inte. Vad jag menar är att det tar ett tag att "hitta sig själv". I åldern 15-20 brukar tendensen att identifiera och definiera sig utifrån en gruppidentitet att vara stark. Helst ska det vara en outsidergrupp så att man kan känna sig missförstådd av etablissemanget. Generellt, sen finns det undantag förstås.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-06 21:56:00
Anna Hahne
Isåfall är jag ett undantag. Jag känner mig faktiskt individuell, trots att jag bara levt i nitton år, har hittat mig själv ganska bra på egen hand, och tillhör ingen grupp. Föutom den "unga gruppen" då kanske. Jag känner mig inte mindre individuell än min mamma eller andra 40are-.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-06 22:58:00
Fredrik Grandin
Ju fler som skiter i när jag går och lägger mig, desto gladare blir jag.
"Verklig individualism" säger du... Jag undrar lite försynt vad detta innebär... Jag trodde faktiskt att all individualism var verklig. Alla åsikter är verkliga, alla viljor är verkliga, man måste ta alla på allvar och lyssna till vad de har att säga, oavsett ålder, kön, religion, nationalitet osv. Sedan om du gillar åsikterna eller inte är en annan sak, men det är ändå individer som uttrycker dem.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-06 22:58:00
Fredrik Grandin
Dessutom handlar inte detta om något pubertalt uppror, jag är 21 och vet ungefär hur jag fungerar och vad jag vill. Jag är ung, men upproret är till största delen avklarat - helt klart blir det nog inte förrän man är död och även om jag var mitt i pubertetsrevolutionen borde väl mina åsikter räknas, eller hur?.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-07 02:28:00
Mike
Ja du lilla Anna, jag kände mig också mer individuell än t.ex. min pappa när jag var i din ålder. Nu vet jag att det inte var så. Du får väl återkomma om 20 år och berätta hur det blev för dig.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-07 02:32:00
Mike
Fredrik: Bara för att du fått hår på pitten behöver du ju inte mentalt sett vara ute ur puberteten. Riktiga individualister brukar dessutom inte ha så stort behov av att annonsera för omvärlden hur annorlunda de är.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-07 16:31:00
FredrikGrandin
Fruktansvärt okonstruktivt. Återigen: Detta handlar inte om att "annonsera" för omvärlden hur annorlunda jag är. Tror du det har du ju nte förstått något av det jag sagt. Det känns totalt meningslöst att försöka diskutera med någon som inte för fram någon konstruktiv kritik överhuvudtaget, utan bara klagar på att man beter sig pubertalt, antagligen precis fått hår på pitten m.m. - jag undrar vem det är som beter sig pubertalt egentligen?
Inlägg #9: Postat: 2003-01-07 17:34:00
Anna H
Ja du lilla Anna, kom tillbaka om tjugo år när du vuxit upp och fått ditt facit i handen. Då förstår du. Nu är du bara ung och dum, lilla vän. .....Va? Läste du artikeln? Jag tror inte du har försttt riktigt vad den handlade om. Läs den igen och inse att det är sådan attityd du har som ´kritiseras.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-07 17:35:00
Anna H
Lyssna här: Det FINNS inget facit som trillar ner i huvudet på alla fyrtioåringar.. Man KAN vara individuell "trots" att man är tjugo, för ålder sitter i huvudet inte i talet Ja men suck.. jag kommer väl förstå den dagen jag blir fyrtio. Då kan jag skratta åt min naivitet, och min inbillade individualism. Det räcker tydligen inte att vara en vuxen människa för att få vara en individ. För det säger Mike. Right..
Inlägg #11: Postat: 2003-01-08 02:10:00
flemens
Anna H: Vi 40-åringar vet lika bäst nu, som vi gjorde när vi var 20, och kommer att skratta åt alla 40-åringar när vi är 60 eftersom dom då kommer att tro att dom vet allt. Man blir förhoppningsvis aldrig färdigutvecklad. Vi är alla i den utvecklingsnivå vi behöver vara.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-08 23:27:00
Mike
Bra sagt flemens men jag tror nog säkert att jag vet bättre när jag blir 60 likaväl som jag nu vet bätrre än för 20 år sedan. Det tar lite tid att bli "gammal och vis" och få perspektiv på saker. Det retar tydligen gallfeber på ungtuppar och unghönor när man påpekar detta.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-08 23:31:00
Mike
Allvarligt Anna, du kanske är jätteindividuell fast du bara är 19. Jag känner dig ju inte. Vad jag säger är att unga generellt tenderar att göra misstaget att tro att de är induviualister när de gör uppror mot föräldragenerationen och svennelivet.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-08 23:36:00
Mike
Tillägg till svar 12. Sen är det ju inte med automatik man blir vis bara för att man blir gammal. Jag har väl haft tur antar jag ;-
Inlägg #15: Postat: 2003-01-08 23:43:00
Mike
Svar 8. Nej just det vi äldre förstår inte fniss. Jag klagar inte heller på att du är omogen det har du rätt att vara vid din ålder. Men du behöver väl inte bli så sur när man talar om det.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-09 00:45:00
Anna Hahne
Jag tvivlar inte på att jag kommer utvecklas ju äldre jag blir. När jag blir gammal kommer jag vara en riktig klok gammal kärring. Men jag anser fortfarande att min individualism är RIKTIG, och att den FINNS och att den RÄKNAS, trots att jag är ung. forts.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-09 00:46:00
Anna Hahne
Jag vill inte ses som liten och oförstående enbart på grund av att jag råkar vara ett visst antal år gammal. Jag tycker nästan det luktar rasistiskt om den inställningen. Unga männiksor ska också tas på allvar och inte viftas bort som pubertala skitungar.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-09 00:56:00
Anna Hahne
Ok. Jag är ung, så därför bör inte mina åsikter väga lika tungt som en fyrtioårings, eller vad? Är dina åsikter MER RÄTT för att du är äldre än mig exempelvis? Är det så? Kom igen, omyndigförklara mig bara!
Inlägg #19: Postat: 2003-01-09 14:21:00
Mike
Ett tecken på att du kanske inte är en individualist är att du uppenbarligen bryr dig om vad jag tycker. Individualism brukar ju innebära att man går sin egen väg oavsett vad andra tycker. Sen kan man ju vilja vara individuell bara för att göra ett "statement" men det är ju också typiskt omoget och ingen RIKTIG individualism.
Inlägg #20: Postat: 2003-01-09 14:24:00
Mike
När man lyssnar på en person så tar man ju i beräkning hur mycket livserfarenhet de har när man bedömer deras uttalanden. Vad exakt är det för fel med det?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...