Skåningar går det bra att skylla på

Inlägg #1: Postat: 2003-01-05 16:34:00
Erik Lindgren
Rasism, nazism och främlingsfientlighet är, ifråga om invandring, synonymer. Att vara emot främlingar folk av annan hudfärg är samma sak som rasism, vilken även utgör en del av nazismen.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-05 21:26:00
Conny Samuelsson
Att vara emot en främling är inte detsamma som att vara emot folk av annan hudfärgrasism, det kan lika gärna vara en rädsla för människor med en annan religion, sexualliv eller för den delen grannen i tvättstugan. Nazism däremot är rasism, då nazister anser att vita människor är högre stående än människor med en annan hudfärg.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-05 23:22:00
Daniel
Har alla "främlingar" en annan hudfärg?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-06 10:31:00
Marcus P
Främlingsfientlighet var på 60-talet mycket vanlig i Stockholm främst beträffande "lappjävlarna" som flyttade ner för att det inte fanns några jobb i Norrland. En främling är någon som står utanför den grupp som definieras som "vi". Det kan vara en mörkhyad, en kvinna, en homosexuell, en kommunist eller för den delen vilken Herr Svensson som helst.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-06 10:34:00
Marcus P
Rasism rangordnar människor efter hudfärg, hårfärg, etnicitet och kulturell tillhörighet samt propagerar för att kulturella särdrag a ärvs mellan generationer, b utgör så stora hinder för människors kommunikation och samvaro att följden blir att människor av olika härkomst/kultur vilket ofta avgörs genom observation av yttre drag inte bör ha med varandra att göra.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-06 10:36:00
Marcus P
Nazism är en förvirrad ideologisk blandning av kommunism, statskapitalism, rasism och fascism. Med fascism avses här ett förakt för samhällets svaga, en vilja att "rena" folket genom s.k. arvshygien samt ett idealiserande av "den starke" - oftast sammanhörande med ett visst beteendemönster och en viss kroppstyp.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-06 10:38:00
Marcus P
Termerna är som synes inte synonyma. Man kan säga att främlingsfientlighet ingår i rasism och att rasism ingår i nazism. Dock behöver inte en rasist vara nazist och det finns många exempel inte minst i mindre svenska orter på främlingsfientlighet som inte är direkt rasistisk.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-06 10:47:00
Naseer
Främlingsfientlig säger väl säg självt? Fientlig mot främlingar. Sist jag kollade var inte fientlig ett snällt ord... Rasister utmärks med att de hatar allt som är främmande, så självklart sätter jag rasism och främlingsfientlighet som synonymer.
Nazism är dock möjligen en helt annnan sak, möjligen på grund av det starka politiska arbetet.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-06 13:25:00
Sanna
Som sagt. Man borde bli lite mer överens. Marcus P - har koll på termerna! Tack, trodde jag skulle behöva göra den där genomgången i hundra kommentarer själv.. :
Inlägg #10: Postat: 2003-01-06 13:27:00
Sanna
Erik Lindgren - du förenklar, jättemycket!
Naseer. Jo, du har en poäng.
Men vem hittade på ordet främlingsfientlig? Och vem har gett det åt skåningar och SD:are. Inte de själva vad jag vet. Sveriges Radio har tex bestämt att man inte får nämna SD utan att sätta epitetet "de främlingsfientliga" före i meningen. Sånt tycker jag luktar för mycket totalitarism för min smak...
Inlägg #11: Postat: 2003-01-06 16:22:00
Erik Lindgren
Jag förenklar av det skäl att det är så jag, och alla andra, använder orden i dagligt tal. Oftast.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-07 17:08:00
Marcus P
Terminologiförvirringen ändrar dock inte på det faktum att åtminstone de SD-anhängare jag träffat på samtliga varit främlingsfientliga. Ungefär hälften har dessutom uttryckt uppenbart rasistiska åsikter. Däremot har ingen av dem varit skåning.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-09 11:05:00
Yanni
Vad är en "rasistisk" åsikt? Råder delade meningar om det. Jag tycker inte det är det minsta rasistiskt att säga att någon är neger. Det ordet har för mig ingen negativ laddning på något sätt. Men säger man neger backar folk åtta meter. Snälla, det betyder ju bara svart!
Inlägg #14: Postat: 2003-01-09 17:49:00
Erik Lindgren
Instämmer, Yanni. En rasistisk åsikt är den som skiljer på olika hudfärger ungefär som man skiljer på olika djurraser, att hävda att mänskor av olika hudfärg inte kan leva tillsammans, och att hävda att en färg är bättre än den andra.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-10 12:12:00
Mange
Främlingsfientlighet: Att människor som kommer utifrån det egna landet, oavsett etnicitet. Rasism: Att ogilla/se ner på människor beroende på etnicitet, oavsett om de är utlänningar eller födda i det egna landet. Nazism: Rasistisk variant av kommunism. SD är i första hand främlingsfientligt och rasistiskt.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-14 13:43:00
Per W
"Neger" är en nedsättande beteckning enl Sv Ak:s Ordbok, sen spelar det ingen roll om det bara betyder "svart". Ett ords laddning bestäms av hur, av vem och i vilket sammanhang ett ordet används.
Jmf ordet "bög" som förr var nedsättande men som idag används allmänt. "Svartskalle" är väl inte heller laddat, det betyder ju bara "Svart skalle"...............
Inlägg #17: Postat: 2003-01-14 13:45:00
Per W
Mange, dina "hemsnickrade" definitioner bara förvirrar. Läs på i stället.
Laddar...