KKKSD

Inlägg #1: Postat: 2003-01-05 15:52:00
sanna
USA och Sverige har helt olika politiskt kultur, konservatism här och där är inte samma sak. Inte minst en moderat borde vara bevandrad i dessa nyanser. Att hänvisa till Aftonbladet är inte heller en höjdare. Japp, en hel del SD:are har visat sig kriminellt belastade, mestadels trafikförseelser dock... Fakta är bara intressant presenterad korrekt och i ett sammanhang. Jag vill veta allas kriminella belastning..
Inlägg #2: Postat: 2003-01-05 17:17:00
Erik Lindgren
ööhh...trafikförseelser? Jag har en lista över SDmedlemmars brottslighet, såvitt jag minns handlar det mesta om misshandel av olika grad och skadegöresle.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-05 21:50:00
Mike
KKK är väl öppet rasistiskt vilket inte SD är. Rasister är väl lika idiotiska i USA som i Sverige vare sig de tillhör SD, SAP, KKK eller "The Nation of Islam". Exakt hur menar du att synen på åsiktsfrihet skiljer sig?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-06 13:12:00
Sanna
KKK skulle vara kriminella i Sverige. LIksom nazister är när de proklamerar, lägger ut eller på annat sätt delar med sig av rasistiska och nazistiska åsikter på webben etc. Det är skillnaden.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-06 13:16:00
Sanna
För att förtydliga. I Sverige har vi lagar mot det som i USA ofta kallas hate speech etc. I USA får man säga mycket mer. Om det är bra el. dåligt kan såklart debatteras, men det gör en direkt jämförelse svår mellan två i övrigt ganska olika organisationer.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-06 14:26:00
katarina
Men visst finns det likheter,naturligtvis är KKK mer extrema, men båda använder argument av samma typ:skylla samhällsproblem som tex kriminalitet på en viss grupp, ställa utsatta vita/svenskars intressen emot invandrare/svartas,spela på misstro mot "etablissemanget", säger sig värna trad. värderingar o moral osv.Sen finns det kanske mer rumsrena rörelser i usa som är en bättre jämförelse,men det är ju artlikheten som tas upp i artikeln,inte hur pass grova utrryck man använder.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-06 14:37:00
Mike
Ok, fast du får väl skilja på åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Även i Sverige får man väl privat ha vilka åsikter som helst även om man inte får "hetsa mot folkgrupp". Sen är det ju i praktiken så att toleransen mot avvikande åsikter kan vara relativt låg i USA.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-06 16:06:00
Erik Lindgren
Toleransen gällande avvikande åsikter handlar helt om vilken åsikt det är. Smygrasismen är utbredd i USA, och det finns väldigt många konservativa. En politiker som ville införa ETT statligt sjukhus blev uthängd som komunist i media.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-06 16:12:00
Mike
Att det finns många konservativa är väl ett tecken på tolerans mot konservatism som saknas i Sverige. De som vill begränsa yttrandefriheten i USA är mestadels på vänsterkanten. De vill förbjuda hate speech och på universiteten får man inte säga något som kan såra en etnisk eller sexuell minoritet.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-06 16:16:00
Mike
Påståendet att smygrasism skulle vara speciellt utbredd i USA ifrågasätter jag. Smygrasism och öppen rasism upplever jag som vanligare i Sverige efter att ha bott och arbetat i båda länderna. Har även bott flera år i södra USA.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-06 17:55:00
Jon
Bohuslvav! Bohuslav!
Inlägg #12: Postat: 2003-01-07 12:05:00
Erik Lindgren
Det finns många konservativa i Sverige också. Jag skulle då fanimig förbjuda hate speech och kränkningar av minoriteter. Det är det som kallas hets mot folkgrupp här i Sverige. Är det inte så att m kallat sig konservativa partiet? Många ser konservativ som ett negativt adjektiv, men det beror ju helt på. Vad man upplever som rasism kan bero mycket på om det är man själv som blir ansatt, eller inte. Det kan jag inte säga något om, eftersom det är dina erfarenheter.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-07 14:01:00
Mike
Ja du Erik, själv tror jag att begränsningar av yttrandefriheten är till mer skada än nytta. Problemet är att man aldrig vet om man själv alltid kommer att befinna sig på den sidan som bestämmer vad som ska vara tillåtet att säga.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-07 14:12:00
Mike
Jag har då aldrig hört att m kallat sig "Konservativa partiet" de hette väl Högerpartiet en gång i tiden och var också mera värdekonservativa. I modern tid har de dock mer och mer fokuserat på marknads-liberalism och avreglering. Vi talar väl om vad som gäller idag? Annars var ju Bondeförbundet c öppet rasistiskt före andra världskriget.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-07 17:20:00
Hans
Om vi säger såhär, allt skit som varit på senaste. Jihad osv.
Vet ni vad det går ut på? Att utrota kristna. Men det är få svenskar som förstår det och betydligt färre som är rädda för att hela världen ska drabbas. Islamen förbjuder kristnas existens. Men vi bjuder in dem till Sverige och undrar varför det inte funkar?
Inlägg #16: Postat: 2003-01-09 20:11:00
Erik Lindgren
Då hade jag la fel om konservativa partiet. Vi talar om idag, men det betyder inte att idag inte har kopplingar till igår. Jag ser vidare inga direkta problem i den svenska yttrandefriheten som den ser ut nu. Om jag skulle skriva ett hate speech när jag var hatisk skulle jag garanterat bli inburad, med motiveringen, du är en samhällsfara. Därför anser jag att hate speech är ren idioti.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-09 20:15:00
Erik Lindgren
Hans: så länge man inte kör någon typ av islamistisk crusade i Sverige är det mig skitsamma vad islam är i teorin. Man ska alltid skilja på teori och praktik. Att andra lider tycker jag är förjävligt, men satidigt känner jag mycket snälla människor som konvertrat till islam. Det råder uppenbara meningskillnader.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-12 19:22:00
Sanna
Gud vad mycket inlägg det blev här. Iaf, just det faktum att vi kommer in på skillnader mellan USA och Sverige kring konservatism, vänster som inte heller är samma är lite min poäng. Direkta paralleller som i texten blir lite platta...
Laddar...