Betala din idiotavgift, fru Docent!

Inlägg #1: Postat: 2002-12-30 15:19:00
flemens
Rökare betalar redan en särskild avgift för att dom orsakar höga sjukvårdskostnader. en gång en motivering till att höja tobaksskatten Undrar om inte alkoholskatten innehåller liknande tankegångar. Så varför inte feta som inte har nån konstaterad sjukdom?
Inlägg #2: Postat: 2002-12-30 15:29:00
Thomas L. Aabo
Därför att skatter inte har någon effekt. Se på alkoholskatten bara.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-30 15:41:00
Carola
Lena: Exakt på pricken. Sen har vi ju de som äter som hästar men ändå går ner i vikt, eller är smala som pinnar, får de avdrag då tro?
Inlägg #4: Postat: 2002-12-30 15:45:00
Carola
En "trängselavgift" är absurd. Docenten uttalanden är absurda och helt fruktansvärda. Dessutom har hon mage att namnge en person som hon ätit middag, för att tala om hur mycket han åt, och hur chockad hon var över detta. Sen kämpar hon själv med sina överviktskilon. Dock ej fetma enligt BMI som hon själv uttalar sig om.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-30 16:57:00
Maria
-flemens
Fetma är faktiskt klassat som en sjukdom.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-30 22:27:00
flemens
Om jag inte minns fel från artikeln så sa hon, den där som alla skäller på, att det endast är ett fåtal av alla feta som har en sjukdom, resten skulle då vara matmissbrukare - på samma sätt som man missbrukar cigaretter så att man åsamkar samhället kostnader. Ljuger hon?
Inlägg #7: Postat: 2002-12-30 22:34:00
flemens forts
Om hon ljuger är ju hela den här debatten meningslös, då förstår jag inte upprördheten, ett litet bevis på motsatsen skulle ju pulverisera hennes trovärdighet. Eller är det så att man reagerar med ryggmärgen här? Att vissa "sanningar" inte får sägas av hänsyn till "offren"? Man får förvänta sig av en seriös? tidning som DN att dom kollat fakta innan dom låter eventuella virrhjärnor uttala sig.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-30 22:37:00
flemens
oops, expressen var det ju..nåja, man får hoppas att dom kollat fakta fast det är ju inte så vanligt, så jag stryker mina sista rader
Inlägg #9: Postat: 2002-12-31 07:47:00
Carola
Jag undrar bara flemens, och du tror att en "trängselavgift" skulle göra något bättre? En Docent i näringslära borde isf gå ut med ett helt annat budskap. Att hon sedan till råga på allt, jämför det med att "feta borde få smaka på samma beska medicin, som de som hamnar hos kronofogden", får henne än mer att visa hur otroligt dumt det är. Gott Nytt år!
Inlägg #10: Postat: 2002-12-31 07:52:00
Carola ett p.s.
och ska man gå efter BMI så kan man också få ett högt tal, beroende på kroppsbyggnad och muskelmassa.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-03 15:21:00
Mikael S
#10 Carola: Ja, det kan man. Men det är undantag. Visst verkar docenten lite bakom, men hon för fram en viktig punkt. Fetman har ökat enormt i Sverige, och det beror INTE på dåligt arv eller genetiska faktorer eller vill någon påstå att mänskligheten har muterats på 20 år?. Det beror på lathet, dåliga vanor och slapphet. Något bör göras, för jag vill inte betala deras sjukvårdskostnader för att de saknar karaktär.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-03 15:53:00
Carola
Hon framför det hon "kanske" vill ha sagt på ett utomordentligt dumt sätt. Vi blir större, vi äter fel, håller med om det. Det kan bli ett stort problem. Men som Docent i näringslära borde hon ha förmåga att sprida sina kunskaper och sin syn på ett helt annat sätt. Att prata om "trängselavgift" och jämföra det med "kronofogden" samma beska medicin för feta är skrämmande.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-03 22:40:00
Marcus P
Analogt med tobaks- och alkoholskatt borde man i så fall lägga en extraskatt på fet mat. Och subventionera de svindyra träningskorten. Annars föreslår jag en trängselavgift på krogen. Då skulle det åtminstone bli plats på dansgolvet.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-03 22:40:00
Marcus P
Samtliga tungviktsboxare i världsklass är för övrigt överviktiga enligt BMI.
Laddar...