Homeopati - båg eller vetenskap? Del 1

Inlägg #1: Postat: 2002-12-20 12:14:00
Uno Hansson
Anledningen till att jag tycker att placebo är intressant är att det borde vara ett mycket billigt komplement till vanlig sjukvård. Sten Broman berättade vid en intervju på tv att han trodde på och använde sig av placeboeffekten. Han hade svår värk och tog starka tabletter mot detta när värken satte in. Tabletterna fungerade bra varje gång, men sent en kväll upptäckte han till sin fasa att tabletterna var slut.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-20 12:15:00
Uno Hansson
När han lugnat ner sig bestämde han sig för att kroppen var en ren "idiot" som det var hur lätt som helst att lura. Han tog alltså tablettpåsen och prasslade ordentligt, låtsades ta en tablett som låtsades stoppas i munnen och svälja eftertrycklig med en slurk vatten. Värken försvann efter precis samma mönster som de verksamma tabletterna.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-20 12:21:00
Uno Hansson
Jag har själv prövat denna enkla och billiga metod några gånger, och tror mer och mer på att det kan fungera ibland. Losec är en mycket dyr medicin som jag använder vid svår halsbränna. Läkaren menade att jag skulle ta en tablett varje kväll, men det slutade jag med efter en vecka. Numera behöver jag bara ta en tablett var fjortonde dag och lurar kroppen de övriga genom att genomföra ritualen istället.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-20 12:27:00
Uno Hansson
Dvs. öppna burken, titta att det står Losec på den, låtsas ta en tablett, svälja och skölja ner med vatten. Oftast fungerar det ett par tre veckor, men ibland måste jag uppdetera genom att faktiskt ta en tablett. Om det är verksam placeboeffekt eller något spontant spelar mindre roll. Men jag tror på placebo som fungerar ibland, och ibland inte.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-20 12:32:00
Donken
Men läkaren kan inte uttryckligt säga till patienten att "det här är ingen riktig medicin, men låtsas att det är det", för då kommer 99 av patienterna tappa allt förtroende för behandlingen läkaren. Man måste "lura på" placebo, det ingår i begreppet.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-20 12:42:00
Uno Hansson
Medvetandet behöver inte alltid luras. Det är kroppen som lurar, huvudsakligen synsinnet och hörseln. Man tittar bara åt ett annat håll när man låtsas ta tebletten. Enkelt. Det funkar nog inte för de som inte tror på placeboeffekten.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-20 15:18:00
Donken
Jag tvivlar att det fungerar för alla, och att så värst många skulle acceptera att bli ordinerade en sådan behandling. Jag är tveksam till om man kan kalla den effekt du märker för "placebo", eftersom du är helt medveten om vad du gör. Man brukar ju vanligen kalla det det "placebo" när en person äter sockerpiller men _tror_ att det är riktig medicin.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-22 15:46:00
Uno Hansson
Jag har t.o.m. funderat på att göra en liten dosa med en blinkande lysdiod och kalla den för placebobärare. Där man talar om att det enbart är en placeboapparat som kanske fungerar ibland och inte ibland. Det beror på om man tror på placeboeffekten eller inte. Om man ärligt talar om att det enbart är placebo som man försöker sälja så är det ju ingen falsk marknadsföring.
Laddar...